Lektionstema: Yttrandefrihet |
Introduktion till temat |
Yttrandefriheten är reglerad i artikel 19 i FN förklaring om de mänskliga rättigheterna, och lyder: Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.[1]
Yttrandefriheten är dock inte helt obegränsad. Att uttrycka åsikter som leder till hets mot folkgrupp och våldshandlingar är förbjudet.[2]
Yttrandefriheten är viktig för demokratin. Det är viktigt att journalister och andra mediapersoner får möjligheter att granska makthavarna. I en del länder förbjuds de att utöva sitt yrke och tvingas fly till andra länder där de kan fortsätta sitt arbete.[3]
Källor:
1. Hemsida, Artikel 19 - Yttrandefrihet. Expo skola
2. Hemsida, Yttrandefrihet. Regeringen
3. Hemsida, Yttrandefrihet. SIDA
Resurser |
1. Debattmatch
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: SH 2, SV 2, MSK 1. Tid: 120-150 min. Övning i argumentationsteknik. Hur ska näthatet stoppas? Och ska vi verkligen bedriva handel och ha politiska kontakter med diktaturer? LÃ¥t eleverna mötas i debattmatcher om yttrandefrihetens gränser! (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
2. Värderingsövning om yttrandefrihet
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: SH 2, MSK 1. Tid: 30-60 min. Lärande genom berättande. Läraren berättar vad som hänt, bryter mitt i berättelsen och lÃ¥ter eleverna ta ställning till en etisk frÃ¥ga. Därefter fortsätter läraren, berättar hur det slutade och till sist diskuteras händelsen. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
3. Fyra fall
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: SH 2, MSK 1. Tid: 40-60 min. I övningen Fyra fall fÃ¥r eleverna läsa om nÃ¥gra personer som har rÃ¥kat illa ut för vad de tycker och tänker. För att se samband mellan händelser, individer och strukturer arbetar de med en matris, som blir utgÃ¥ngspunkt för jämförelser, analyser och diskussioner. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
4. Vad blir en nyhet
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: SH 2, MSK 1. Tid: 30-60 min. I denna övning fÃ¥r eleverna bekanta sig med nyhetsvärdering genom att arbeta som en redaktion pÃ¥ en nyhetssajt och värdera och välja ut nyheter för publicering. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
5. Ditt ord är fritt
På Amnesty's hemsida. Elevtext. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: SH 2, SV 2, MSK 1. Tid: 30-50 min. Här kan du ladda ner en text som eleverna kan läsa som redogör för vad yttrandefrihet innebär, hur det fria ordet begränsas runt om i världen och hur människor övervakas pÃ¥ nätet. I slutet av varje avsnitt finns en diskussionsfrÃ¥ga som eleverna kan fundera pÃ¥ (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
6. Fånge i nätet
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: SH 2, MSK 1. Tid: 60-80 minuter. Övning i källkritik. Vi använder ofta internet för att söka information. Men vad är egentligen en trovärdig källa och hur kan vi veta det? I övningen fÃ¥r eleverna arbeta i grupper och undersöka hur det är att leva pÃ¥ Kuba. Vad de inte vet är att grupperna fÃ¥r olika källor. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
7. Yttrandefrihet
På Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 20-80 minuter. Läs FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna, artikel 19–21. Diskutera sedan bl.a: Vad är yttrandefrihet för dig? Behöver vi yttrandefrihet i Sverige? När använder du dig av din yttrandefrihet? Syftet är att disutera yttrandefrihet (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 18)]
8. Pressfrihet i andra länder
På Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30-120 minuter. Hur är det att jobba som journalist i Colombia, Eritrea, Irak eller Zimbabwe? Hur skulle du gjort om du var journalist i landet? Hur kan du pÃ¥verka frÃ¥n Sverige? Diksutera detta med eleverna. Syftet är att studera press- och yttrandefrihet i andra länder. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 20)]