Lektionstema: Yttrandefrihet |
Introduktion till temat |
Yttrandefriheten är reglerad i artikel 19 i FN förklaring om de mänskliga rättigheterna, och lyder: Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.[1]
Yttrandefriheten är dock inte helt obegränsad. Att uttrycka åsikter som leder till hets mot folkgrupp och våldshandlingar är förbjudet.[2]
Yttrandefriheten är viktig för demokratin. Det är viktigt att journalister och andra mediapersoner får möjligheter att granska makthavarna. I en del länder förbjuds de att utöva sitt yrke och tvingas fly till andra länder där de kan fortsätta sitt arbete.[3]
Källor:
1. Hemsida, Artikel 19 - Yttrandefrihet. Expo skola
2. Hemsida, Yttrandefrihet. Regeringen
3. Hemsida, Yttrandefrihet. SIDA
Resurser |
1. Fånge i nätet
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b. Tid: 60-80 minuter. Övning i källkritik. Vi använder ofta internet för att söka information. Men vad är egentligen en trovärdig källa och hur kan vi veta det? I övningen får de undersöka vad som händer i Venezuela och vem Leopoldo López är. Eleverna arbetar i grupper, läser anvisade artiklar på nätet och tittar på filmklipp. Vad de inte vet är att grupperna får olika källor. (bla citerat från resursen) Kommentar: En spännande övning där eleverna tränas i att använda ett källkritiskt tänkande. En väl genomarbetad övning med autentiska källor
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
2. Fyra fall
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b. Tid: 40-60 min. Vad har hänt med Aigul Utepova, Noura Hussein, Marielle Franco, och Aser Mohamed? I övningen Fyra fall får eleverna läsa om några personer som har råkat illa ut för vad de tycker och tänker. För att se samband mellan händelser, individer och strukturer arbetar de med en matris, som blir utgångspunkt för jämförelser, analyser och diskussioner. (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant övning där eleverna får försöka se samband mellan olika faktorer där de mänskliga rättigheterna kränks.
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
3. Yttrandefrihetens gränser - fallövning
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Yttrandefrihet. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b, SH 2. Tid: 60-120 min. Rondellhundar och koranbränningar, offentliga uthängningar, nazistdemonstrationer och blockerade motorvägar - listan på omdebatterade fall av åsiktsyttringar och påverkansmetoder de senaste åren kan göras lång. Övningen utgår från ett antal olika fall där yttrande- och demonstrationsfriheten ställs mot andra rättigheter, till exempel rätten att inte bli diskriminerad. Klassen delas in i grupper och arbetar med ett av fallen. I slutet redovisar de sitt fall för klassen. (bla citerat från resursen) Kommentar: Den här övningen visar hur viktig yttrandefriheten är, för människor att kunna kritisera makthavare, men innebär också problem, t.ex nazistdemonstrationer och koranbränningar
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]