Lektionstema: Diskriminering |
Introduktion till temat |
Diskriminering innebär att behandla någon ofördelaktigt på grund av vissa egenskaper hos personen. De egenskaper man diskriminerar på kallas för diskrimineringsgrunder. Exempel på sådana egenskaper är kön, etnicitet, sexuell läggning, religion, hudfärg, ålder och funktionsvariation. Egenskaperna kan vara medfödda såsom hudfärg och kön, eller t.ex valda, såsom sexuell läggning [1]
Källor:
1. Hemsida, Diskriminering. Wikipedia
Resurser |
1. Allas lika rätt
På Amnesty's hemsida. Elevtext. Tema: Diskriminering. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b, SH 2. Tid: 20-60 min. Mämmiskor diskrimineras och förtrycks runt om i världen - bara på grund av vilka de är. Men vad är egentligen diskriminering? Varför diskrimineras människor och vad kan vi göra för att motverka det? Materialet består av både text och film. Det går även att läsa på lätt svenska samt att få texten uppläst. (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett bra självstudie-material där eleven får flera exempel på vad diskriminering är för något, och t.ex skiljer sig från vad brott mot mänskliga rättigheter är
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
2. Det är väl diskriminering
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Diskriminering. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b, SH 2. Tid: 30-45 min. Diskriminering är en viktig förklaring till fattigdom och utanförskap ? både i Sverige och i resten av världen. Men vad är egentligen diskriminering? Och vad är inte det? I den här övningen får eleverna undersöka det. Övningen består av flera fall där eleverna ska ta ställning till om det som hänt utgör diskriminering eller inte (bla citerat från resursen) Kommentar: En kul övning där vissa av fallen är påhittade, och vissa fall har varit en fråga för Diskrimineringsombudsmannen DO.
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
3. Lika rätt på vilka grunder?
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Diskriminering. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b. Tid: 60-80 min. Lika rätt på vilka grunder? är en gruppövning där eleverna får ökad kunskap om diskrimineringsgrunderna i Sverige, men också resonera kring varför vissa saker är och inte är diskriminering. Övningen bygger på ett antal kort med grunder på, tex ålder, kön, intelligens och kunskap (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant övning där eleverna lär sig inse att allt inte är grund för diskriminering
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
4. Lätt svenska: Diskriminering
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Diskriminering. Målgrupp: Lågstadiet till vuxen. Tid: 0-60 min. I arbetsbladet nedan kan ni läsa om fyra fall som har anmälts till diskrimineringsombudsmannen (DO). Diskutera fallen. Övningens syfte är att öka elevens förståelse och kunskap om diskriminering genom att diskutera verkliga händelser. (bla citerat från resursen) Kommentar: Fyra fall som får eleverna att ta ställning till om det är fråga om diskriminering
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]