Lektionstema: Globalt övrigt |
Introduktion till temat |
Här hamnar sådant som inte passar in under kategorierna ovanför i menyn
Källor:
Resurser |
1. Framtidsmål: Lek och må bra
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: förskolan. Tid: Ej specificerat. Aktivera barnen genom olika lekar. Diskutera med barnen! När mår du bra? Vad mår du bra av? Hur känns det att leka en bra lek? Snurra på rörelsesnurran för att välja aktivitet som barnen ska göra. (bla citerat från resursen) Kommentar: Bra övningar som illustrerar hur viktig lek är
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
2. Framtidsmål: Var en bra kompis
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: förskolan. Tid: Ej specificerat. Få barnen att samarbeta genom att tillsammans rulla färgade kulor på ett papper och skapa ett mönster. Skapa ett pussel tillsammans genom att sätta ihop var och ens bitar. Gör aktiviteter som står på kompiskorten. Syftet med övningen är att aktivera barnen och få dem att fundera över sina relationer (bla citerat från resursen) Kommentar: Övningar som belyser hur viktiga relationer är
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
3. Rätten till min kropp
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Att lära barnen respektera varandra och varandras rätt att säga nej eller stopp. Förebyggande övningar utifrån materialet som finns länkat till nedan. Boktips: Vilda säger nej (Marie Bosson Rydell), Nej eller okej (Eva Björk), Tio kompisböcker baserade på barnkonventionen (Linda Palm). Dramatisera med hjälp av dockor, sagor eller djur.
Samtala om känslor. (bla citerat från resursen) Kommentar: En viktig övning där barn får lära sig vad som är rätt och fel vad gäller deras kroppar
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
4. Funktionshinder
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Att skapa en ökad förståelse för att barns liv kan se olika ut. Samtala med barnen kring funktionsnedsättning och förtydliga begreppet. Låt barnen uppleva fysisk funktionsnedsättning genom att till exempel måla med munnen eller gå två och två där den ena har ögonbindel och den andra leder kamraten (träning i tillit). (bla citerat från resursen) Kommentar: En viktig fråga men lite vag uppgiftsbeskrivning
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
5. Vad är ett hem
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Att låta barnen reflektera över ett grundläggande mänskligt behov - att ha ett hem. Se likheter och skillnader mellan olika hem och kulturer. Skapa en får-jag-följa-med-hem-påse med instruktioner och en kamera att låna med hem. Barnens familjer hjälps åt att fotografera sitt hem och sin hemkultur. På förskolan får barnet presentera innehållet i påsen, sätta upp bilderna på väggen och lämna påsen vidare till nästa barn. (bla citerat från resursen) Kommentar: En övning som får eleverna att bli medvetna om konceptet hem, och bli nyfikna på andras hem, kanske lite väl omfattande dock
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]