Lektionstema: Globalt övrigt |
Introduktion till temat |
Här hamnar sćdant som inte passar in under kategorierna ovanför i menyn
Källor:
Resurser |
1. NÀr dÄ?
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: 12 Ă„r och uppĂ„t. Tid: 20-30 minuter. Den hĂ€r övningen ger en lekfull inblick i nĂ€r i historien olika hĂ€ndelser utspelade sig. Spelet gĂ„r till sĂ„ att varje lag/person drar ett kort och lĂ€ser upp hĂ€ndelsen högt för de andra och lĂ€gger det sedan mitt pĂ„ bordet lĂ€ngs en fiktiv tidslinje. För varje kort gĂ€ller det sedan att placera hĂ€ndelserna tidsmĂ€ssigt i förhĂ„llande till varandra (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
2. EldsjÀlar
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Alla Ă„ldrar. Tid: 20-30 minuter. I den hĂ€r övningen fĂ„r du lĂ€ra kĂ€nna nĂ„gra av Diakonias eldsjĂ€lar lite bĂ€ttre. VĂ€lj ut nĂ„gra texter som passar sammanhanget. Det kan vara berĂ€ttelser frĂ„n mĂ€nniskor i en viss vĂ€rldsdel, som jobbar med vissa frĂ„gor eller liknande. Diskutera igenom det ni har lĂ€st, eller hört, och fundera tillsammans (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
3. Sveriges roll i vÀrlden - 99.85 %
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30 minuter. Skriv upp siffran 99,85 % pĂ„ tavlan och lĂ„t eleverna gissa vad den stĂ„r för.
Förklara sedan att det Ă€r sĂ„ mĂ„nga i vĂ€rlden som inte bor i Sverige. Eleverna fĂ„r sedan diskutera efter givna frĂ„gestĂ€llningar. Syftet Ă€r att eleverna ska reflektera över Sveriges roll i vĂ€rlden och hur vi Ă€r beroende av vĂ„r omvĂ€rld. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
4. Min farfar och jag
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: ca 1-2 timmar. Eleverna ska anvĂ€nda det digitala verktyget Gapminder för att undersöka hur sina Ă€ldre slĂ€ktingar hade det. De ska sedan presentera sina resultat i en PowerPoint med tillhörande graf och bild pĂ„ familjemedlemmarna samt sig sjĂ€lv. Syftet Ă€r att eleverna â med hjĂ€lp av sin egen familjehistoria â fĂ„r utforska hur vĂ€rlden har förĂ€ndrats de senaste Ă„rtiondena. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
5. Uganda: vÀrdegrund i skolan/samhÀlle
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: ca 1 tim. Eleverna fĂ„r se en film om skolan Ngugulo Primary School i Uganda dĂ€r det finns skyltar med vĂ€rderingar som de tycker Ă€r viktiga. Vilka skyltar skulle du vilja sĂ€tta upp pĂ„ din skola? Eleverna fĂ„r diskutera och skapa egna skyltar. Syftet Ă€r att eleverna fĂ„r inblick i, och kan identifiera sig med, unga mĂ€nniskors livssituation i andra delar av vĂ€rlden (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
6. Hiv-karusellen
På Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 10-15 minuter. Detta Ă€r en rolig övning som kan fĂ„ elever att fundera över hur hiv sprids och hur det pĂ„verkar mĂ€nniskor. Eleverna stĂ€ller sig i en ring. LĂ€raren klappar tvĂ„ av eleverna pĂ„ axeln - dessa har hiv. Eleverna ska sedan skaka hand med varandra. De som Ă€r hivpositiva kittlar sin partner i handflatan med pekfingret sĂ„ att de andra inte ser. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 8)]