LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
17. Övrigt
Lektionstema: Globalt övrigt
Introduktion till temat

Här hamnar sådant som inte passar in under kategorierna ovanför i menyn

Källor:

Resurser

1. När då?
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: 12 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 20-30 minuter. Den här övningen ger en lekfull inblick i när i historien olika händelser utspelade sig. Spelet gÃ¥r till sÃ¥ att varje lag/person drar ett kort och läser upp händelsen högt för de andra och lägger det sedan mitt pÃ¥ bordet längs en fiktiv tidslinje. För varje kort gäller det sedan att placera händelserna tidsmässigt i förhÃ¥llande till varandra (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

2. Eldsjälar
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Alla Ã¥ldrar. Tid: 20-30 minuter. I den här övningen fÃ¥r du lära känna nÃ¥gra av Diakonias eldsjälar lite bättre. Välj ut nÃ¥gra texter som passar sammanhanget. Det kan vara berättelser frÃ¥n människor i en viss världsdel, som jobbar med vissa frÃ¥gor eller liknande. Diskutera igenom det ni har läst, eller hört, och fundera tillsammans (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

3. Sveriges roll i världen - 99.85 %
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30 minuter. Skriv upp siffran 99,85 % pÃ¥ tavlan och lÃ¥t eleverna gissa vad den stÃ¥r för. Förklara sedan att det är sÃ¥ mÃ¥nga i världen som inte bor i Sverige. Eleverna fÃ¥r sedan diskutera efter givna frÃ¥geställningar. Syftet är att eleverna ska reflektera över Sveriges roll i världen och hur vi är beroende av vÃ¥r omvärld. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

4. Min farfar och jag
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: ca 1-2 timmar. Eleverna ska använda det digitala verktyget Gapminder för att undersöka hur sina äldre släktingar hade det. De ska sedan presentera sina resultat i en PowerPoint med tillhörande graf och bild pÃ¥ familjemedlemmarna samt sig själv. Syftet är att eleverna – med hjälp av sin egen familjehistoria – fÃ¥r utforska hur världen har förändrats de senaste Ã¥rtiondena. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

5. Uganda: värdegrund i skolan/samhälle
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: ca 1 tim. Eleverna fÃ¥r se en film om skolan Ngugulo Primary School i Uganda där det finns skyltar med värderingar som de tycker är viktiga. Vilka skyltar skulle du vilja sätta upp pÃ¥ din skola? Eleverna fÃ¥r diskutera och skapa egna skyltar. Syftet är att eleverna fÃ¥r inblick i, och kan identifiera sig med, unga människors livssituation i andra delar av världen (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

6. Hiv-karusellen
Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt övrigt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 10-15 minuter. Detta är en rolig övning som kan fÃ¥ elever att fundera över hur hiv sprids och hur det pÃ¥verkar människor. Eleverna ställer sig i en ring. Läraren klappar tvÃ¥ av eleverna pÃ¥ axeln - dessa har hiv. Eleverna ska sedan skaka hand med varandra. De som är hivpositiva kittlar sin partner i handflatan med pekfingret sÃ¥ att de andra inte ser. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 8)]

Andra sajter: