Lektionstema: Natur och miljö allmänt |
Introduktion till temat |
När man säger att något är dåligt för miljön, så kan man mena två saker. Dels kan man mena miljöförstöring, t.ex. genom användandet av olika typer av bekämpningsmedel. Dels kan man mena slöseri av resurser, t.ex. att man inte pantar och återanvänder flaskor.
Miljörörelsen startade på 60-talet i och med Rachel Carson. Hon skrev en bok som heter "Tyst vår". Den handlar om hur användandet av bekämpningsmedel, såsom DDT och PCB, t.ex. kan döda djurlivet, så att vi inte längre kan höra fåglarna kvittra, därav titeln.[1]
Källor:
1. Hemsida, Miljöförstöring. Wikipedia
Resurser |
1. Vad kan jag göra?
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Natur och miljö allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. I regel har vi i Sverige ganska bra kännedom om vad vi kan göra för att bidra till en bättre miljö. Men vad är vi själva villiga att göra för förändringar i vÃ¥ra egna liv? Eleverna fÃ¥r en lista pÃ¥ 10 olika saker man kan göra för miljön. Eleverna ska ordna dessa efter vilka som är lättast att genomföra. Sedan ska de ordna efter vilka som är bäst för miljön. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 73.)]
2. Ekologisk mat och andra ekologiska produkter
På FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Natur och miljö allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Bjud in företrädare för exempelvis Coops varumärke Änglamark och ICA Ekologiskt som stÃ¥r för ekologiskt framtagna produkter. Be dem berätta om betydelsen av ekologiska produkter. Förbered frÃ¥gor till dem. Inför presentationen gör en utställning om hur ni ser pÃ¥ ekologiska varor (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 4)]