LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
2. Allmänt
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Lektionstema: Fattigdom/utveckling allmänt
Introduktion till temat

10% av världens befolkning lever under extrem fattigdom. Det innebär att de har mindre än 2 dollar att leva på varje dag.[1] Trots det finns en positiv trend. 1990 levde 38% av världens människor i extrem fattigdom. Idag är den siffran bara 10%.[2] Det beror främst på att stora länder såsom Kina och Indien har fått det bättre, men även länder i Afrika har också fått det till viss del.

Man skiljer mellan absolut och relativ fattigdom. I Sverige kan man anses fattig jämfört med andra svenskar (relativ fattigdom). Men de fattiga i Sverige har det mycket bättre ställt än de fattiga i Afrika (absolut fattigdom). [3]

Hur ska då fattigdomen lösas? Under 1980-talet var flera fattiga länder väldigt skuldtyngda. För att få skuldlättnader skulle fattiga länder gå med något som heter SAP (Structural Adjustment Programs). De innehöll regler för hur landets ekonomi skulle organiseras. Man skulle öppna upp sina marknader och satsa på export, istället för inhemsk produktion och vård och skola. IMF och Världsbanken som skapat SAP fick mycket kritik [4]. Idag är SAP ersatta och fattiga länders skulder har faktiskt minskat [5]

Ett annat sätt att lösa fattigdomen i världen, gjorde FN som år 2000 satte upp de s.k. Millenniemålen. Ett av målen var att halvera den extrema fattigdomen från 1990 till 2015. Detta mål lyckades också [6]. 2015 löpte Millenniemålen ut och 17 nya mål sattes upp, de s.k. Globala målen (www.globalamalen.se). Förutom utvecklingsmål som minskad fattigdom, hunger och mer utbildning så finns även nu miljömål med, t.ex. minska klimatpåverkan. Detta har gjort att man börjat kalla dessa mål för hållbar utveckling, som sammanfattar ekologiska, sociala och ekomiska mål. På engelska kallas dessa mål just för Sustainable Development Goals (SDG's). Dessa mål gäller fram till 2030. [7]

Bistånd används också för att minska fattigdomen i världen. Sverige är ett av de länder som skänker mest bistånd i världen, relativt sin BNP. Man skiljer på utvecklingsbistånd, utveckling på lång sikt, samt humanitärt bistånd, som hjälper vid katastrofer. Biståndet har fått kritik, man menar bl.a. att biståndet går till diktaturer som t.ex. använder det för att bygga upp sin armé. Men andra menar att biståndet faktiskt hjälper. Se hemsidan www.bistandsdebatten.se som dagligen samlar tidningsartiklar om biståndet. S.k. bundet bistånd har också fått kritik. Med det menas att landet måste använda biståndet till att t.ex. köpa saker från givarlandet. I Sverige är det SIDA som är den myndighet som handhar Sveriges bistånd.

Hur mäter man då utveckling? Det finns lite olika mått. Dels finns ekonomiska mått, t.ex Bruttonantionalprodukten (BNP) som mäter ett lands totala omsättning. Detta mått har fått kritik för att det kan gömma ojämlikheter: en liten del av befolkningen kan vara väldigt rika medan en större del kan vara fattiga. Ett alternativ är den s.k. GINI-koefficienten som mäter jämlikheten i landet. Det finns även sociala mått, som tillgång till vård och skola. Samt subjektiva mått, där man intervjuar folk om ur de verkligen känner sig. Ett mått som sammanfattar flera av måtten är HDI-koefficienten (Human Development Index).

Källor:
1. Hemsida, Om fattigdom. SIDA.se
2. Hemsida, Fattigdom i världen - fakta och statistik om fattigdom. Varldskoll.se
3. Hemsida, Fattigdom. Wikipedia
4. Hemsida, Världsbanken. Wikipedia
5. Hemsida, Villkor för skuldavskrivning (PDF). Forum Syd
6. Hemsida, Millenniemålen. Millenniemålen.se
7. Hemsida, Globala målen - för hållbar utveckling. Globalamalen.se

Resurser

1. Skalan/heta linjen
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Grundskolans Ã¥k 7-9. Tid: 1-10 min per frÃ¥ga. Genom klassrummet gÃ¥r en osynlig linje, en skala. Du ställer ett pÃ¥stÃ¥ende, eleverna tänker tyst för sig själv och placerar sig sedan pÃ¥ skalan utifrÃ¥n i vilken grad de hÃ¥ller med pÃ¥stÃ¥endet. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SPELA ROLL?" och scrolla ned till sid 22.)]

2. Fyra hörn
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Grundskolans Ã¥k 7-9. Tid: 5-15 min per frÃ¥ga. Berätta för eleverna att de kommer fÃ¥ höra olika frÃ¥gor och beroende pÃ¥ vilket svar de tycker passar ska de ställa sig i respektive hörn (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SPELA ROLL?" och scrolla ned till sid 23-24.)]

3. Oavslutade meningar
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Grundskolans Ã¥k 7-9. Tid: 5-20 minuter. Eleverna sitter pÃ¥ stolar i en ring. Du läser en mening utan slut. Eleverna tänker för sig själv hur de vill att meningen ska avslutas (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SPELA ROLL?" och scrolla ned till sid 25.)]

4. Vad behöver ett fattigt land?
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Grundskolans Ã¥k 7-9. Tid: 40-60 minuter. LÃ¥t grupperna titta pÃ¥ nÃ¥gra ord, t.ex. arbetstillfällen, bistÃ¥nd och bra vägar. Grupperna ska sedan rangordna dessa utifrÃ¥n vad som är viktigast för att bekämpa fattigdom i ett land. PÃ¥ detta sätt fÃ¥r eleverna reflektera kring vad som gör ett land fattigt samt fundera över vad som krävs för att motverka fattigdom (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SPELA ROLL?" och scrolla ned till sid 26.)]

5. Blir världen bättre?
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Det är viktigt att unga människor inte enbart matas med eländesbeskrivningar, de mÃ¥ste även fÃ¥ lära sig om den positiva utveckling som faktiskt sker i världen. Sätt upp tvÃ¥ stora papper pÃ¥ väggarna pÃ¥ var sin sida om rummet. Skriv Sant pÃ¥ den ena lappen och Falskt pÃ¥ den andre. Läs upp ett pÃ¥stÃ¥ende om världen och lÃ¥t eleverna välja lapp. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 14.)]

6. Vilka nyheter tar vi till oss?
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Varje dag tar vi del av nyheter, mÃ¥nga gÃ¥nger utan att kritiskt granska vad vi tar del av. Det här är en övning som visar eleverna hur industriländer och länder med utbredd fattigdom skildras i massmedia. Eleverna delas in i grupper och tilldelas en del av världen. De fÃ¥r sedan tidningar och ska leta upp artiklar om sin del av världen och klistra upp pÃ¥ ett stort papper (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 15.)]

7. Om förbättringarna i världen
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Förbättringar och utveckling sker hela tiden. Världen är pÃ¥ mÃ¥nga sätt en bättre plats att bo pÃ¥ idag än för 50 Ã¥r sedan, mÃ¥nga gÃ¥nger glömmer vi bort att prata om detta. Varje elev fÃ¥r i uppgift att fundera ut en förändring som skett under tiden eleven själv har levt (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 17.)]

8. Vad behövs för att motverka fattigdom?
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Gruppdiskussion där deltagarna ska diskutera vad som är viktigast för att motverka fattigdom i ett land. Grupperna fÃ¥r ett papper med ord som de ska rangordna i en lista. Varje grupp ska sedan utse ett sprÃ¥krör som ska redogöra för förslagen (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 22.)]

9. Oavslutade meningar
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Eleverna sitter pÃ¥ stolar i en ring. Du läser en mening om fattigdom utan slut. Eleverna tänker för sig själv hur de vill att meningen ska avslutas. Syftet är att stärka eleverna att uttrycka sig i gruppen och att reflektera över egna och andras värderingar. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 61.)]

10. Skalan/heta linjen
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Genom hela klassrummet gÃ¥r en osynlig linje, en skala. Du ställer ett pÃ¥stÃ¥ende och eleverna tänker tyst för sig själv och placerar sig sedan pÃ¥ skalan utifrÃ¥n i vilken grad de hÃ¥ller med pÃ¥stÃ¥endet. Syftet är att ge eleverna möjlighet att själva göra ställningstaganden och att synliggöra Ã¥sikter i elevgruppen pÃ¥ ett tydligt sätt utan ord. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 62.)]

11. Två världar i samma kvarter
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30 minuter. Diskussionsövning - LÃ¥t eleverna fÃ¥ studera bilder som visar bÃ¥de rikedom och fattigdom pÃ¥ samma plats, och diskutera dem utefter givna frÃ¥geställningar. Syftet är att eleverna fÃ¥r en tydligare bild av att världen inte enkelt kan delas upp i u- och i-länder eller â€fattiga†och â€rika†länder – utan att det ofta finns flera världar i samma kvarter. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

12. Termometern
Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 10-20 minuter. Förklara för gruppen att det ligger en termometer pÃ¥ golvet. Den sträcker sig frÃ¥n en sida av rummet till den andra. LÃ¥t deltagarna ställa sig pÃ¥ den grad som motsvarar vad de tycker i vissa frÃ¥gor. LÃ¥t sedan nÃ¥gon eller nÃ¥gra berätta varför de ställde sig just där. Syftet är att alla ska fÃ¥ argumentera och ta ställning (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 4)]

13. Fattigdom
Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 15-60 minuter. LÃ¥t eleverna diskutera fattigdomsbegreppet. Enligt en defi nition är du extremt fattig om du tjänar mindre än en dollar om dagen. 1,25 dollar och 2 dollar om dagen är andra sätt att mäta vilka som är fattiga. Diskutera t.ex. Varför blir ett land fattigt? Hur ska vi utrota fattigdomen? Syftet är att problematisera begreppet fattigdom. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 11)]

14. Ett steg framåt
Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 15-45 minuter. Skriv ut lappar med roller som representerar olika typer av människor. Nu ska deltagarna ställa sig längs en rak linje med axlarna mot varandra. Du läser upp pÃ¥stÃ¥enden och den person som tycker att pÃ¥stÃ¥endet stämmer in pÃ¥ deras roll, tar ett steg framÃ¥t. Syftet är att bredda perspektivet pÃ¥ fattigdom och att skapa större förstÃ¥else genom rollspel. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 12)]

15. Millenniemålen
Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Fattigdom/utveckling allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30-120 minuter. Ã…r 2000 enades världens ledare om millenniemÃ¥len, Ã¥tta mätbara mÃ¥l som syftar till att utrota fattigdomen. LÃ¥t eleverna göra fördjupningsarbeten enskilt eller i grupp om millenniemÃ¥len. Välj ett land eller en region och jämför sedan hur det gÃ¥r med de olika millenniemÃ¥len. Syftet är bl.a att lyfta fram konkreta exempel pÃ¥ fattigdomsbekämpning. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 15)]

Andra sajter: