LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
17. Jämställdhet
Lektionstema: Jämställdhet
Introduktion till temat

Jämställdhet handlar om att det ska råda lika fördelning mellan män och kvinnor, till skillnad från begreppet jämlikhet som handlar om fördelningen mellan människor i allmännhet. Två områden där man undersöker jämställdhet är 1) På arbetsmarknaden och 2) I familjen. På arbetsmarknaden har män i större utsträckning högre lön än kvinnor. Det finns också fler män i styrelserna än det gör kvinnor

Källor:

Resurser

1. Vad vet du om villkoren för kvinnor och män?
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 2:a året på gymnasiet. Tid: 1 timme. Använda relevant statistik och skapa engagemang genom frågesport. Syftet ärt introducera jämställdhet genom att visa på olika villkor för kvinnor och män. (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt övning där eleverna får gissa hur statistiken är mellan kvinnor och män
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 6)]

2. Normrunda md citat från boken Alla borde vara feminister
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 2:a året på gymnasiet. Tid: 1 timme. Lägg ut de citat och efterföljande frågor du vill använda på var sitt bord. Be grupperna diskutera frågan på bordet de valt i sju minuter. Syftet är att diskutera utmanande citat från Chimamanda Ngozi Adichies bok Alla borde vara feminister i grupp och samtidigt reflektera över sina värderingar. (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt övning med flera bra citat och tillhörande frågor
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 7)]

3. Kvinnors villkor i världen
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 2:a året på gymnasiet. Tid: 45-60 minuter. Gapminder är ett webbaserat verktyg som gör statistik levande och enkel. Gapminder skapades av professor Hans Rosling. Vi har tagit fram några grafer som du kan använda för att hjälpa eleverna att förstå livsvillkor för människor i världen och i synnerhet kring frågor om jämställdhet. (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt övning där det gedigna verktyget gapminder används för att visa hur jämställdheten delmåls utvecklats genom de senaste åren i olika länder
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 10)]

4. Join the 2 million... (In English)
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 2:a året på gymnasiet. Tid: Film 30 min, diskussion 30 min, uppsats-uppgift 30 min. En övning på engelska. Eleverna får se Chimamanda Ngozi Adichies TED-talk We should all be Feminists. Dela sedan in eleverna i grupper och låt dem diskutera diskussionsfrågorna. Avslutningvis låt eleverna göra en uppsatsuppgift. Syftet är att bekanta eleverna med Chimamanda Ngozi Adichie (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett lysande videoklipp från en stark feminist som alla borde se
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 13)]

5. Fördomar - jämställdhet
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 14 år och uppåt. Tid: 20-30 minuter. Vi har alla fördomar av olika slag. För att slå hål på myter och fördomar är det viktigt att kasta ljus på dem. Ge varje grupp en bunt med lappar med yrken, en med etnicitet, ålder och könstillhörighet.Grupperna ska nu para ihop de olika yrkena med lappar om ålder och könstillhörighet. På detta sätt belyses fördomar och förutfattade meningar (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant övning där vanliga fördomar belyses
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

6. Lätt svenska: Jämställdhet och stereotyper
Globalamalen.se's hemsida. Film. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Lågstadiet till vuxen. Tid: 0-60 min. Titta på de två reklamfilmerna och läs beskrivningarna i arbetsbladet nedan. Svara sedan på frågor. Övningens syfte är att öka medvetenheten om hur stereotyper finns i media, såsom reklamfilmer, och hur det påverkar oss. (bla citerat från resursen) Kommentar: Denna övning behandlar ett viktigt fenomen, nämligen hur män och kvinnor porträtteras olika i t.ex media. Det är dock inte helt lätt att se skillnaden i de två reklamfilmerna
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

7. Hur gör vi jämställdhet
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 2:a året på gymnasiet. Tid: 1-2 timmar. Syftet är att låta eleverna reflektera över hur FN prioriterar jämställdhet i de globala målen för hållbar utveckling som alla länder i världen ska jobba med. Läsa, diskutera och skapa engagemang genom att låta eleverna ta del av det femte globala målet som handlar om jämställdhet. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning där eleverna lär sig mer om jämställdhet i detalj
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 9)]

8. Att påverka attityder och traditioner
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Denna övning syftar till att öka förståelsen för hur en kan arbeta för att förändra attityder och traditioner kopplade till könsstympning. När du redogjort för bakgrunden, dela in gruppen i smågrupper om c:a 4-5 personer och be deltagarna diskutera de två frågorna nedan under c:a fem minuter per fråga (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra pedagogisk övning med en bra balans mellan att diksutera och göra en fyrahörnsövning
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 8)]

9. Termometern - jämställdhet
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 16 år och uppåt. Tid: 10-20 minuter. I den här värderingsövningen får deltagarna ta ställning till ett påstående genom att placera sig längs en imaginär linje på golvet. (bla citerat från resursen) Kommentar: Enkel övning som inte kräver några förberedelser, kan dock med fördel genomföras utomhus
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

10. Statyer - jämställdhet
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 16 år och uppåt. Tid: 20 min och uppåt. Deltagarna får först läsa igenom informationsbladen om härskartekniker och bekräftarstrategier. Varje grupp ska sedan göra en staty som gestaltar en härskarteknik, män över kvinnor. En staty är en fryst position där alla i gruppen deltar utan rörelser, ljud eller ord. Sedan ska publiken komma på en förändring i statyn som gör att förtrycket bryts. (bla citerat från resursen) Kommentar: En kul övning, men där det kan vara svårt att koppla positioner i statyn med olika känslouttryck
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

11. Heta stolen - jämställdhet
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 14 år uppåt. Tid: 10 min och uppåt. I den här övningen får deltagarna markera sina åsikter om jämställdhet genom att antingen byta plats med andra (om man håller med) eller sitta kvar på sin stol (om man inte håller med). (bla citerat från resursen) Kommentar: En rolig övning som kombinerar vardagsmotion med att ta ställning till olika åsikter
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

12. Jämställdhet
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 60 min. Diskussion och presentationsteknik. Dela in eleverna i grupper om fyra. Be eleverna besvara frågor, t.ex. "Hur jämställt är ditt hem?", "Hur skulle ni vilja ha det hemma, är det något ni skulle vilja ändra?". Grupperna får sätta samman delmål som de sedan presenterar inför de andra. Syftet är att introducera det femte globala målet, uppnå jämställdhet. (bla citerat från resursen) Kommentar: Lite otydliga diskussionsfrågor, plus skulle önska något mer moment i övningen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

13. Jämställdhet
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Att erbjuda böcker med flera olika identifieringsmöjligheter och kritiskt ganska vår barnlitteratur. Läsa, diskutera och reflektera tillsammans med barnen. Se över förskolans material och lekmiljön så att det lockar alla barn och är tillgängligt för alla. Analysera arbetslagets förhållningssätt när det gäller jämställdhet. Syftet är att utmana stereotyper och normer. (bla citerat från resursen) Kommentar: Återigen en viktig övning men saknar en konkret beskrivning på hur man ska genomföra övningen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

14. Brev till ett barn
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 2:a året på gymnasiet. Tid: 1-2 timmar. Idag föds 360 000 barn i världen, cirka 300 av dem i Sverige. Elevernas uppgift är att skriva ett brev på ett A4-papper till ett av alla de barn som föds idag i världen. Barnet får öppna brevet först när hen är tjugo år. Syftet är att låta eleven föreställa sig hur världen kommer se ut om tjugo år (bla citerat från resursen) Kommentar: En okej övning men kan vara svårt för eleven att föreställa sig hur världen ser ut om 20 år
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 12)]

15. Kvinna då och nu
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 2:a året på gymnasiet. Tid: ca 3 timmar. Låt eleverna själva undersöka skillnader mellan generationer. Be dem arbeta i par och intervjua en äldre kvinna i deras omgivning eller familj. Syftet är att låta eleverna få kunskap och förståelse om jämställdhetsfrågor och levnadsvillkor igår och idag. (bla citerat från resursen) Kommentar: En okej övning men kan vara svårt för den äldre som intervjuas att ge utfylliga svar
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 12)]

16. Fulfiltret - snällsäkra dina knapptryck
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 2:a året på gymnasiet. Tid: ca 30 minuter. Varje dag blir barn och unga kränkta via mobil, surfplatta eller dator. Därför har vi skapat Fulfiltret, en app som snällsäkrar dina knapptryck. Syftet är att få eleverna att reflektera över kränkande språkbruk, inte så sällan riktat mot flickor och kvinnor. (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett viktigt ämne men en app är kanske inte det bästa pedagogiska greppet. Tyvärr är också videoklippet borta
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 13)]

17. Privilegiumpromenaden
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Detta dokument innehåller ett antal karaktärer. Klipp ut varje karaktär var för sig och ge en till varje elev. Du som håller i övningen läser upp nedanstående sju påståenden, ett i taget. Efter varje påstående får deltagarna ta ett steg fram om svaret på påståendet är ja. Denna övning syftar till att diskutera ämnen såsom makt, jämställdhet och olika fattigdomsperspektiv i allmänhet (bla citerat från resursen) Kommentar: En övning med gott pedagogiskt syfte, dock väldigt många sidor med instruktioner och detaljer
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 3)]

18. Global målen - bingo - Projekt flicka
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Syftet med denna övning är att visa på hur arbetet med att stärka flickors rättigheter inte endast handlar om att arbeta med Globala målens jämställdhetsmål (mål 5), utan även om flera andra relaterade mål inom de globala målen för hållbar utveckling. (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant övning som visar hur FNs globala mål interagerar med varandra. Dock är det inte helt klart hur bingot fungerar
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 11)]

Andra sajter: