Lektionstema: Jämställdhet |
Introduktion till temat |
Jämställdhet handlar om att det ska råda lika fördelning mellan män och kvinnor, till skillnad från begreppet jämlikhet som handlar om fördelningen mellan människor i allmännhet. Två områden där man undersöker jämställdhet är 1) På arbetsmarknaden och 2) I familjen. På arbetsmarknaden har män i större utsträckning högre lön än kvinnor. Det finns också fler män i styrelserna än det gör kvinnor
Källor:
Resurser |
1. Fördomar
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 20-30 minuter. Vi har alla fördomar av olika slag. För att slÃ¥ hÃ¥l pÃ¥ myter och fördomar är det viktigt att kasta ljus pÃ¥ dem. Ge varje grupp en bunt med lappar med yrken, en med etnicitet, Ã¥lder och könstillhörighet.Grupperna ska nu para ihop de olika yrkena med lappar om Ã¥lder och könstillhörighet. PÃ¥ detta sätt belyses fördomar och förutfattade meningar (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
2. Härskartekniker - Statyer
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 16 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 20 min och uppÃ¥t. Deltagarna fÃ¥r först läsa igenom informationsbladen om härskartekniker och
bekräftarstrategier. Varje grupp ska sedan göra en staty som gestaltar en härskarteknik, män över kvinnor. En staty är en fryst position där alla i gruppen deltar utan rörelser, ljud eller ord. Sedan ska publiken komma pÃ¥ en förändring i statyn som gör att förtrycket bryts. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
3. Heta stolen
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 14 Ã¥r uppÃ¥t. Tid: 10 min och uppÃ¥t. I den här övningen fÃ¥r deltagarna markera sina Ã¥sikter om jämställdhet genom att antingen byta plats med andra (om man hÃ¥ller med) eller sitta kvar pÃ¥ sin stol (om man inte hÃ¥ller med). (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
4. Oavslutade meningar
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: 16 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. I den här övningen fÃ¥r deltagarna själva formulera vad de tycker om olika frÃ¥gor genom att avsluta meningar. Placera stolarna i en ring pÃ¥ golvet. En oavslutad mening läses upp i taget. Sedan gÃ¥r ordet runt till alla i gruppen, en i taget. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
5. Jämställdhet
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 60 min. Diskussion och presentationsteknik. Dela in eleverna i grupper om fyra. Be eleverna besvara frÃ¥gor, t.ex. "Hur jämställt är ditt hem?", "Hur skulle ni vilja ha det hemma, är det nÃ¥got ni skulle vilja ändra?". Grupperna fÃ¥r sätta samman delmÃ¥l som de sedan presenterar inför de andra. Syftet är att introducera det femte globala mÃ¥let, uppnÃ¥ jämställdhet. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
6. Jämställdhet
På Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30-60 minuter. Jämför hur situationen är för kvinnor i olika länder. Hur jämställt är det i Sverige? Hur kan man arbeta för ökad jämställdhet i olika länder? Eleverna fÃ¥r bl.a. använda källan SCB (Statistiska centralbyrÃ¥n), för att undersöka dessa skillnader. Syftet är att med fakta granska jämställdheten i Sverige och andra länder. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 9)]
7. Kvinnor och män i media
På Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 15-30 minuter. Samla en veckas uppsättning av en eller tvÃ¥ nyhetstidningar. Be eleverna räkna hur mÃ¥nga artiklar som män respektive kvinnor förekommer i. Diskutera sedan varför det är fler män än kvinnor som syns i media. Syftet är att se om medias skildring är könsneutral. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 10)]
8. Genus: Vad är kvinnligt och manligt?
På Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 15-30 minuter. Be eleverna fundera individuellt pÃ¥ vad som är typiskt manligt respektive kvinnligt. Be dem skriva ner egenskaperna pÃ¥ en post it-lapp. En egenskap per lapp. När de är klara kan du sätta upp lapparna pÃ¥ väggen. Syftet är att synliggöra vÃ¥ra bilder av genus. Att särskilja det biologiska och sociala könet/genus (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 10)]
9. Omedvetna förväntningar
På FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. En övning i att upptäcka sina förutfattade förväntningar. Läs upp följande för klassen: En domare säger till sin kollega: Inte nog med att hans pappa dog för fem Ã¥r sedan, dessutom är han min son. Hur kunde den andre domaren säga "min son"? Pappan var ju död. Det logiska svaret är att domaren var pojkens mor (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 9)]
10. Vad är en pojke? Vad är en flicka?
På FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Jämställdhet. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Be eleverna skriva en sÃ¥ lÃ¥ng lista pÃ¥ karaktärsdrag som möjligt (exempelvis ödmjuk, arrogant, humoristisk, omtänksam, äventyrlig, känslig). Be klassen säga om det är en typisk pojk- eller flickegenskap eller om den kan gälla för bÃ¥da könen. Diksutera stereotyper. Ev kan man dela ut kort till eleverna med karakträrsdragen (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 11)]