LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
15. Hållbar utveckling
Globalt övrigt
Lektionstema: Hållbar utveckling
Introduktion till temat

Hållbar utveckling är ett begrepp som fick genomslag i och med FN's rapport som kommit att kallas Brundtland-rapporten som kom 1987, döpt efter Norges premiärminister Gro Harlem Brundtland. Med hållbar utveckling menar man en "Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov". När man pratar om hållbar utveckling tänker man ofta på den ekologiska aspekten, men hållbar utveckling står på tre fötter: den ekologiska, den sociala, t.ex. mänskliga rättigheter, samt den ekonomiska, t.ex. minskningen av fattigdomen i världen. Efter att FN's millenniummål löpt ut 2015, antogs 17 nya mål som ska uppnås fram till 2030, och dessa har fått namnet "De nya hållbarhetsmålen", med t.ex. minskningen av klimatpåverkan men även minskningen av fattigdomen.[1]

Källor:
1. Hemsida, Hållbar utveckling. Wikipedia

Resurser

1. Lätt svenska: Hur cirkulära är kläderna
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Hållbar utveckling. Målgrupp: Lågstadiet till vuxen. Tid: 0-60 min. Ta en titt på följande bilderna av kläder i arbetsbladet nedan. Vilket kretslopp tillhör klädernas olika delar? Vilka delar kan återvinnas? Återanvändas? Upcyclas? Övningens syfte är att få en förståelse för vad det innebar för våra kläder att vara cirkulära, från hur de ska designas till hur de ska återvinnas. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning om skillnaden mellan linjär och cirkulär ekonomi, och kul för eleverna att ta ställning till olika klädesplagg. Glöm inte att klicka på länken om cirkulär ekonomi, där t.ex det finns förklarat vad kretslopp och upcycling är som förekommer i frågorna i arbetsbladet
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

2. Hållbar konsumtion - mål 12
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Hållbar utveckling. Målgrupp: Grundskola, gymnasiet. Tid: 60 minuter. Sverige är ett av de länder i världen som har störst ekologiskt fotavtryck. Om alla människor på jorden skulle leva som i Sverige så skulle det behövas 4,2 jordklot. Hur är det med din egen konsumtion? Vilket ansvar har du och vad kan du göra för att minska ditt eget ekologiska fotavtryck? Dela in er i grupper om tre till fyra och rangordna er konsumtion i diamanten nedan. (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt övning där eleverna får rannsaka sina egna köpmönster
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

3. Lätt svenska: Hur cirkulära är stolarna
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Hållbar utveckling. Målgrupp: Lågstadiet till vuxen. Tid: 0-60 min. Titta på bilderna i arbetsbladet nedan och svara på frågorna för varje stol: Vilka delar tror du går sönder först? Vilka delar kan lagas? mm. Övningens syfte är att få en förståelse för vad det innebär för våra möbler att vara cirkulära, från hur de ska designas till hur de ska återvinnas (bla citerat från resursen) Kommentar: Intressant övning där platsstolen kanske kan smältas ner och återvinnas medan delar av trästolen kanske kan återanvändas
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

4. Lätt svenska: Matsvinn
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Hållbar utveckling. Målgrupp: Lågstadiet till vuxen. Tid: 0-60 min. Nästan en tredjedel av all mat som produceras i världen äts inte upp. Det kallas för matsvinn. Några exempel: Mataffärer som slänger mat som har gått över bäst före-datumet. Restauranger som slänger överbliven mat från till exempel en buffé. Utmaning: Släng ingen mat under en vecka! (bla citerat från resursen) Kommentar: Intressant övning som utmanar eleverna att inte slänga någon mat under en hel vecka
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

5. Är allt hållbar utveckling?
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Hållbar utveckling. Målgrupp: gymnasiet. Tid: 30-60 min. Varje grupp får en hög med bilder. Be eleverna rita upp en matris där hållbarhet står på ena axeln och utveckling på den andra. Eleverna ska sedan placera ut bilderna på en plats i matrisen. Syftet är att genom bilder lyfta fram att vi alla lägger olika värden i begreppen hållbarhet och utveckling. (bla citerat från resursen) Kommentar: En okej övning som lär eleverna förstå skillnaden mellan hållbarhet och utveckling
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

Andra sajter: