Lektionstema: Hållbar utveckling |
Introduktion till temat |
Hållbar utveckling är ett begrepp som fick genomslag i och med FN's rapport som kommit att kallas Brundtland-rapporten som kom 1987, döpt efter Norges premiärminister Gro Harlem Brundtland. Med hållbar utveckling menar man en "Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov". När man pratar om hållbar utveckling tänker man ofta på den ekologiska aspekten, men hållbar utveckling står på tre fötter: den ekologiska, den sociala, t.ex. mänskliga rättigheter, samt den ekonomiska, t.ex. minskningen av fattigdomen i världen. Efter att FN's millenniummål löpt ut 2015, antogs 17 nya mål som ska uppnås fram till 2030, och dessa har fått namnet "De nya hållbarhetsmålen", med t.ex. minskningen av klimatpåverkan men även minskningen av fattigdomen.[1]
Källor:
1. Hemsida, Hållbar utveckling. Wikipedia
Resurser |
1. HÃ¥llbar utveckling i praktiken
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Hållbar utveckling. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Social utveckling, miljömässig utveckling, ekonomisk utveckling. Det är tre begrepp som ofta upprepas när man talar om hÃ¥llbar utveckling och konsumtion. Varje elev fÃ¥r ett A3 papper och ska rita/skriva t.ex. sitt favoritplagg, maträtter, färdmedel. Därefter ger du eleverna i uppgift att ringa in allt de ritat/skrivit pÃ¥ sitt papper där de tror det vore enkelt att välja mer hÃ¥llbara alternativ (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 16.)]
2. Fairtrade-kriterierna
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Hållbar utveckling. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Kreativ övning om hÃ¥llbar utveckling. LÃ¥t deltagarna ställa sig i det hörn som de känner är den viktigaste delen av Fairtrade-kriterierna: ekonomisk, social eller miljömässig. De skapade grupperna ska redovisa sina tankar, t.ex. genom att skriva pÃ¥ blädderblockspapper, eller mÃ¥la, eller bilda en mänsklig staty. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 23.)]
3. Är allt hållbar utveckling?
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Hållbar utveckling. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30-60 min. Varje grupp fÃ¥r en hög med bilder. Be eleverna rita upp en matris där hÃ¥llbarhet stÃ¥r pÃ¥ ena axeln och utveckling pÃ¥ den andra. Eleverna ska sedan placera ut bilderna pÃ¥ en plats i matrisen. Syftet är att genom bilder lyfta fram att vi alla lägger olika värden i begreppen hÃ¥llbarhet och utveckling. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
4. Tipspromenad
På FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Hållbar utveckling. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Gör en tipspromenad pÃ¥ FN-dagens tema med inriktning pÃ¥ hÃ¥llbar utveckling. Bjud in övriga klasser i skolan och/eller föräldrar. Avsluta med en picknick med smörgÃ¥sar och dricka som är ekologiska. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 4)]