LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhćllanden
Internationellt/politik
10. Konflikt/fred
Natur och miljö
Globalt övrigt
Lektionstema: Konflikt/fred
Introduktion till temat

Pć Globalis hemsida om konflikter kan du hitta statistik om olika konflikter i världen just nu[1]. I ETC's artikel om väpnade konflikter finns en lista med konflikter just nu med en kort beskrivning av varje konflikt[2]. Fattigdom och konflikter hör ofta ihop.[3]

Källor:
1. Hemsida, Konflikter. Globalis
2. Hemsida, Här är världens allvarligaste onflikter. ETC
3. Hemsida, Konfliktlösning, fred och säkerhet. SIDA

Resurser

1. Fyra hörn
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: 14 Ă„r till vuxna. Tid: 15 minuter uppĂ„t. Övningen gĂ„r ut pĂ„ att du som ledare lĂ€ser upp ett pĂ„stĂ„ende om konflikter och ger fyra förslag pĂ„ svar, ett för varje hörn i rummet. Deltagarna fĂ„r antingen vĂ€lja nĂ„got av de tre fĂ€rdiga förslagen eller det öppna hörnet och formulera ett eget alternativ. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

2. Heta stolen
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: 14 Ă„r till vuxna. Tid: 15 minuter och uppĂ„t. I den hĂ€r övningen fĂ„r deltagarna markera sina Ă„sikter genom att antingen byta plats med andra (om man hĂ„ller med) eller sitta kvar pĂ„ sin stol (om man inte hĂ„ller med). (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

3. Sant eller falskt om folkrÀtten
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: 12 Ă„r till vuxna. Tid: 15-30 minuter. Det hĂ€r Ă€r en övning dĂ€r deltagarna fĂ„r samtala kring olika pĂ„stĂ„enden om rĂ€ttigheter med fokus pĂ„ konflikter. Varje grupp fĂ„r ett papper med sanna och falska pĂ„stĂ„enden. Varje grupp ska resonera sig fram till vad de tror Ă€r sant och vad som Ă€r falskt. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

4. RÀtten till böcker
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: 8-10 Ă„r. Tid: 20 minuter och uppĂ„t. Diakonia driver ett barnlitteraturprogram i flera lĂ€nder i Mellanöstern. I början översatte man svenska böcker som Pippi LĂ„ngstrump, Mamma Mu och Alfons Åberg frĂ„n svenska till arabiska. Deltagarna fĂ„r se framsidan pĂ„ nĂ„gra barnböcker som kanske inte Ă€r sĂ„ kĂ€nda för dem. Tillsammans fĂ„r de fantisera fram vem och vad berĂ€ttelsen handlar om. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

5. Statyer
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: 12 Ă„r till vuxna. Tid: 20 minuter och uppĂ„t. Varje grupp ska göra en staty som gestaltar ett förtryck eller en orĂ€ttvis situation. Sedan ska alla grupper visa sin staty för de andra och de ska komma pĂ„ en förĂ€ndring i statyn som gör att förtrycket bryts. Ex. flytta en arm sĂ„ att den ger nĂ„got och inte slĂ„r (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

6. Krig - ett hinder för utveckling
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 2-3 timmar. Varför finns det sĂ„ mĂ„nga krig och konflikten i vĂ€rlden? Eleverna fĂ„r jobba i par och svara pĂ„ utvalda frĂ„gor. De fĂ„r sedan vĂ€lja en konflikt under 2000-talet och dra slutsaster ifrĂ„n den. Syftet Ă€r att resonera kring varför det finns krig och konflikter i vĂ€rlden och att förstĂ„ bakomliggande orsaker samt effekterna av en konflikt. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

7. Freds- och konfliktkarta
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Skapa en egen freds- och konfliktkarta. Dela in klassen i grupper som ansvarar för en vĂ€rldsdel var. LĂ„t varje grupp markera vilka lĂ€nder som redan har samt riskerar att fĂ„ vĂ€pnade konflikter, vilken typ av konflikt det Ă€r, hur mĂ„nga dödsoffer pga striderna, nĂ€r konflikten startade. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 3)]

8. Temadag om landminor
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: En hel dag. Arrangera en hel eller halv dag med landminor som tema. Förslag till aktiviteter: FrĂ„gesport om landminor, Rita eller bygg en mindrabbad by, Gör ett lĂ„tsasminfĂ€lt dĂ€r eleverna fĂ„r prova att gĂ„ pĂ„, Gör en vĂ€rldskarta som visar vart minorna finns. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 3)]

9. Hela havet samarbetar - samarbetsövning
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Alla har vi vĂ€l lekt "hela havet stormar" dĂ€r deltagarna gĂ„r runt tills musiken slutar och en person blir utan stol. Den hĂ€r samarbetsövningen fungerar likadant, fast med en viktig skillnad: Det Ă€r bara stolarna som Ă„ker ut. Ingen fĂ„r röra marken. EfterĂ„t kan ni diskutera vad som hĂ€nde med gruppen allt eftersom stolarna blev fĂ€rre. NĂ€r gick agerandet frĂ„n tĂ€vling till samarbete? (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 8)]

10. Linjen – samarbetsövning
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. StĂ€ll upp alla elever i tvĂ„ rader, parvis tvĂ„ och tvĂ„ med ansiktet mot varandra och med cirka en meters avstĂ„nd, som om de stod mitt emot varandra pĂ„ var sin sida om en tĂ€nkt linje/grĂ€ns mellan sig. DĂ€refter talar du om för dem att det nu Ă€r varje elevs uppgift att försöka fĂ„ över den andre eleven pĂ„ sin sida av "grĂ€nsen". Vissa kommer anvĂ€nda vĂ„ld, vissa kommer samarbeta (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 8)]

11. Termometern – vĂ€rderingsövning
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Kom med olika pĂ„stĂ„enden och be deltagarna stĂ€lla sig lĂ€ngs en tĂ€nkt skala/termometer i förhĂ„llande till hur mycket de hĂ„ller med om pĂ„stĂ„endet eller inte. LĂ„t deltagarna prata sig samman med dem som stĂ„r nĂ€rmast. De deltagare som vill fĂ„r motivera varför de valt att stĂ€lla sig just dĂ€r pĂ„ skalan. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 10)]

Andra sajter: