Lektionstema: Konflikt/fred |
Introduktion till temat |
På Globalis hemsida om konflikter kan du hitta statistik om olika konflikter i världen just nu[1]. I ETC's artikel om väpnade konflikter finns en lista med konflikter just nu med en kort beskrivning av varje konflikt[2]. Fattigdom och konflikter hör ofta ihop.[3]
Källor:
1. Hemsida, Konflikter. Globalis
2. Hemsida, Här är världens allvarligaste onflikter. ETC
3. Hemsida, Konfliktlösning, fred och säkerhet. SIDA
Resurser |
1. Världens kanske allvarligaste quiz
På FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Denna övning syftar till att ge en introduktion till Svenska FN-förbundets projekt Minor. Genom frågor och svar går övningen igenom några av de viktigaste aspekterna inom projektet. Projektet stödjer och informerar om FN:s minröjningsorganisation UNMAS och deras viktiga arbete världen över (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett väldigt viktigt ämne, utmärkta frågor med inte självklara svarsalternativ, som leder till bra diskussion
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 3)]
2. Diskussionsfrågor till kortfilm om Minor
På FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Genom den anvisade filmen om minor och de tillhörande diskussionsfrågorna kommer deltagarna att lära sig mer om minor och minröjning. Filmen handlar om situationen med minor och andra explosiva anordningar i Mosul efter att konflikten i Mosul upphört och hur FN:s minröjningsorganisation, UNMAS, arbetar med minröjning (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt film med efterföljande frågor, samt fakta till varje fråga
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 9)]
3. Fyra hörn - konflikt och rättvisa
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: 14 år till vuxna. Tid: 15 minuter uppåt. Övningen går ut på att du som ledare läser upp ett påstående om konflikter och ger fyra förslag på svar, ett för varje hörn i rummet. Deltagarna får antingen välja något av de tre färdiga förslagen eller det öppna hörnet och formulera ett eget alternativ. (bla citerat från resursen) Kommentar: Kul och enkel övning där eleverna får kombinera att formulera åsiker med att förflytta sig runt i rummet
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
4. Krig - ett hinder för utveckling
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: 120-180 minuter. Börja med att be eleverna arbeta i par och besvara frågorna nedan skriftligt;
Varför startar människor krig mot varandra? På vilket sätt är krig och konflikter hinder för utveckling? Kan man - genom krig - tvinga fram demokrati? mm. Syftet är att resonera kring varför det finns krig och konflikter i världen och att förstå bakomliggande orsaker samt effekterna av en konflikt. (bla citerat från resursen) Kommentar: Bra och viktiga diskusssionsfrågor
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
5. Det gör skillnad!
På FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Med denna övning vill vi lyfta de omfattande konsekvenserna för den enskilda individen som bor i ett mindrabbat område. Vi vill göra det genom att fokusera på de positiva effekterna för människor som bor i områden där minor röjts och där det återigen går att bruka sin mark eller röra sig fritt på vägarna. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning där eleverna först själva, sedan i par, sedan i grupper om fyra, och till slut i helklass diskuterar sina case
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 16)]
6. Statyer - konflikt och rättvisa
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: 12 år till vuxna. Tid: 20 minuter och uppåt. Varje grupp ska göra en staty som gestaltar ett förtryck eller en orättvis situation. Sedan ska alla grupper visa sin staty för de andra och de ska komma på en förändring i statyn som gör att förtrycket bryts. Ex. flytta en arm så att den ger något och inte slår (bla citerat från resursen) Kommentar: En kul övning, men där det kan vara svårt att koppla positioner i statyn med olika känslouttryck
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
7. Vad är fred?
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Analysera värdegrunden i arbetslaget. Samtala med barnen om läroplanens värdegrund utifrån det. Använda konkret material, som bilder på känslouttryck. Dramatisera scenarier inför barngruppen där karaktärerna agerar på olika sätt. Till exempel om något dumt som hänt i barngruppen. (bla citerat från resursen) Kommentar: En övning som riktar in sig på skolans värdegrund, dock en omfattande övning med lite vaga instruktioner
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
8. Globala målen - bingo Projekt Minor
På FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Konflikt/fred. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Syftet med denna övning är att visa hur minröjning inte endast handlar om att arbeta med mål 16, Fredliga och inkluderande samhällen, i agenda 2030, utan även om flera andra relaterade mål inom de globala målen för hållbar utveckling. (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant övning som visar att ett globalt mål kan vara beroende av andra av FNs 17 globala mål. Dock lite oklart hur bingot fungerar
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (En PDF fil öppnas, scrolla ned till sid 18)]