Lektionstema: Funktinsvariation |
Introduktion till temat |
Källor:
Resurser |
1. Funktionsnedsättning - Lektion 1
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Funktinsvariation. Målgrupp: Anpassad grundskola. Tid: 30-40 minuter. Utgå från barnkonventionen och prata om olika levnadsvillkor. Samtala med barnen kring funktionsnedsättning och förtydliga begreppet. Gör en mindmap. Vad finns det för funktionsvariationer, exempelvis blind, dyslexi, hörselnedsättning. Se på film "Vet du vad FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning är?" Sammanfatta tillsammans. Reflektera vad har vi lärt oss? (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra inledande lektion till hur det är att leva med en funktionsvariation, inklusive en pedagogisk film
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
2. Funktionsnedsättning - Lektion 2
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Funktinsvariation. Målgrupp: Anpassad grundskola. Tid: 30 minuter. Utgå från barnkonventionen och prata om olika levnadsvillkor. Samtala med barnen kring funktionsnedsättning och förtydliga begreppet. Prata om vad det finns för olika funktionsnedsättningar. Gör en mindmap. Gör undersökning. Förslagsvis, elev - personal. Låt eleverna använda sig av känslokartan för att visa hur de känner. Syftet är att ge eleverna en ökad förståelse för att barns liv kan se olika ut. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning där bla eleverna får visa hur de känner genom att använda en pekkarta, och får prova på att hur det är att vara döv genom att bära en hörselkåpa
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
3. Funktionsnedsättning - Lektion 3
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Funktinsvariation. Målgrupp: Anpassad grundskola. Tid: 60 minuter. Utgå från barnkonventionen och prata om olika levnadsvillkor. Samtala med barnen kring funktionsnedsättning och förtydliga begreppet. Skriv ut färdiga stenciler eller gör egna. Eleverna kan färglägga och måla katterna. Förslagsvis kan katterna ha olika funktionsvariationer eller synliga diagnoser. Gör en katt med ögonlapp, rullstol, down syndrom eller något annat som passar. (bla citerat från resursen) Kommentar: En helt okej övning att måla katter, men kanske saknade lite pedagogiskt värde
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]