Lektionstema: Barnkonventionen |
Introduktion till temat |
Barnkonventionen bestćr av 54 artiklar. 41 av dessa artiklar är sć kallade sakartiklar som bestämmer vilka rättigheter ett barn ska ha. Övriga 13 artiklar anger hur staterna ska arbeta för att uppnć dessa rättigheter.[1] Man menar ocksć att artiklarna mćste läsas in sin helhet. Ingen artikel fćr plockas ut och läsas för sig.[1]
Fyra av artiklar är vägledande och illustrerar fyra grundprinciper.[1] Det är
Artikel 2: Alla barn är lika mycket värda och ingen fćr diskrimineras. Det betyder t.ex. att det inte ska spela roll om du är tjej eller kille, homosexuell eller har funktionsnedsättning.[2]
Artikel 3: Vid alla beslut sć mćste barnets bästa vara i centrum.
Artikel 6: Alla barn har rätt till liv och hälsa men ocksć t.ex. psykisk och andlig utveckling
Artikel 12: Alla barn har rätt till att ha en egen ćsikt och bli lyssnad pć.
Källor:
1. Hemsida, Barnkonventionen. Wikipedia
2. Hemsida, Barnkonventionen. Umo
Resurser |
1. Ett steg framÄt
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: 12 Ă„r och uppĂ„t. Tid: 20-30 minuter. Dela ut olika roller i gruppen, t.ex. Feben 10 Ă„r frĂ„n Niger eller Cheng 14 Ă„r frĂ„n Tokyo. VĂ€lj sedan ut cirka 15 artiklar ur barnkonventionen och lĂ€s upp dem en i taget. Efter varje upplĂ€st rĂ€ttighet ska deltagarna, utifrĂ„n sin roll, komma fram till om de fĂ„r den rĂ€ttigheten uppfylld. Om svaret Ă€r ja ska deltagaren ta ett steg framĂ„t (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
2. FN:s Barnkonvention-charader
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Dela in eleverna i tvĂ„ lag och ge lagen 20 minuter pĂ„ sig att skaffa sig information om barnkonventionen. Under tiden skriver du ut lappar med förkortade artiklar ur barnkonventionen. TvĂ„ personer ur varje lag fĂ„r sedan en av papperslapparna och ska försöka illustrera den konventionen med gester. Syftet Ă€r att ge eleverna ökad kĂ€nnedom för FN:s barnkonvention pĂ„ ett lustfyllt sĂ€tt. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 67.)]
3. Introduktion
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Förskolan. Tid: ca 5 timmar. Dessa övningar Ă€r riktade till personalen pĂ„ en förskola. I detta hĂ€fte finns en introduktion till barnkonventionen och dess grundlĂ€ggande priniciper, förslag pĂ„ övningar som kan göras inom en personalgrupp med ansvar för barn. Ni fĂ„r bland annat göra en inventering av barnrĂ€ttsarbetet idag, samt upprĂ€tta en arbetsplan (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren)]
4. Jag har rÀttigheter
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Förskolan. Tid: 45-55 minuter. I de hĂ€r övningarna lyfts barnens behov fram. BerĂ€tta först om barnkonventionen. FrĂ„ga sedan om vilka behov som ett trĂ€d och ett djur har. Barnen fĂ„r sedan fĂ€rglĂ€gga utklippta "rĂ€ttighetslöv" och klistra fast dem pĂ„ ett trĂ€d i kartong. Ha till sist ett avslutande samtal. Syftet med lektionen Ă€r bl.a att introducera rĂ€ttigheterna i barnkonventionen. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren)]
5. Lika och olika
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Förskolan. Tid: 70-75 minuter. Dessa övningar handlar om att vi alla Ă€r olika men har samma vĂ€rde. Gör en runda med barnen om vilka ord som gör ont och ord som kĂ€nns bra. Skapa en kompis-sol dĂ€r varje strĂ„le innehĂ„ller ett ord som beskriver en bra kompis. Pedagogerna skapar sedan ett forumspel med dockor - nĂ€r nĂ„got av barnen tycker att nĂ„gon av dockorna gör fel ska han eller hon skrika Stopp! (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren)]
6. PÄ upptÀcksfÀrd
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Förskolan. Tid: 30-45 minuter. I de hĂ€r övningarna fĂ„r barnen lĂ€ra sig vad olika funktionsnedsĂ€ttningar innebĂ€r. Med ögonbindel ska barnet klĂ€ en docka med hjĂ€lp av sin kompis. Visa sedan bilder pĂ„ olika platser i en stad, exempelvis förskolan, skolgĂ„rden, bussar och tĂ„g, gator, lekplatser. MĂ„la in förĂ€ndringar som kan göra platserna mer tillgĂ€nlig (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren)]
7. Vem bestÀmmer
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Förskolan. Tid: 40-50 minuter. Vem ska bestĂ€mma i olika frĂ„gor? Barn har rĂ€tt att sĂ€ga sin Ă„sikt och vuxna skyldiga att lyssna. I den första övningen fĂ„r barnet hĂ„lla upp bilden pĂ„ ett barn om de tycker att en barn ska bestĂ€mma, annars bilden pĂ„ en vuxen, i olika frĂ„gor. Detta följt av en skaparverkstad dĂ€r barnen gör vykort, dĂ€r barnen fĂ„r berĂ€tta hur de tycker att vi ska ta hand om planeten. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren)]
8. Jag kan!
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Förskolan. Tid: 45-60 minuter. Alla barn har rĂ€tt att lĂ€ra, leka och utvecklas. I de hĂ€r övningarna fĂ„r barnen prata om saker som de kan, nĂ€r de lĂ€rde sig det och vem som lĂ€rde dem det. Börja med att frĂ„ga barnen om de tycker att det Ă€r roligt att lĂ€ra sig nya saker, och vad de kan och vad de Ă€r bra pĂ„. Barnen fĂ„r sedan skapa sin egen "Jag-kan-siluett/teckning" dĂ€r de placerar saker de Ă€r duktiga pĂ„ (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren)]
9. Min familj
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Förskolan. Tid: 50-55 minuter. Alla barn har rĂ€tt till omvĂ„rdnad och skydd av en eller flera vuxna. Med hjĂ€lp av bilder, fĂ€rger och samtal reflekterar barnen kring vad bra omvĂ„rdnad Ă€r för dem. Barnen fĂ„r rita ett portrĂ€tt av sin familj. LĂ„t sedan barnen rita av dina konturer pĂ„ ett stort papper pĂ„ golvet.Peka sedan pĂ„ de olika kroppsdelarna och frĂ„ga barnen hur dessa ska ta hand om barnen (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren)]
10. Det var en gÄng
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Förskolan. Tid: 55-65 minuter. Alla barn har rĂ€tt att tĂ€nka hur de vill och sĂ€ga vad de tycker. I de hĂ€r övningarna fĂ„r barnen lĂ€ra sig att tĂ€nka fritt, skapa berĂ€ttelser, och lyssna pĂ„ varandra. Barnen börjar med att sitta i ring och tillsammans ska berĂ€tta en saga. Dela sedan ut bilder pĂ„ personer och barnen ska hitta pĂ„ en berĂ€ttelse om bilderna. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren)]
11. En underbar vÀrld
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Förskolan. Tid: 35-50 minuter. Alla barn har rĂ€tt att leva i en vĂ€rld dĂ€r de kĂ€nner sig trygga, mĂ„r bra och
utvecklas. Men för mĂ„nga barn Ă€r verkligheten en annan. Barnen ritar tvĂ„ kontrasterande bilder av sin drömvĂ€rld respektive en vĂ€rld som de inte vill leva i. GĂ„ runt bland barnen och stĂ€ll frĂ„gor kring deras bilder. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren)]
12. RÀttigheter - nÄgot vi inte kan avstÄ ifrÄn
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ă
rskurs 3-6. Tid: Ej specificerat. Barnen lĂ€r sig förstĂ„ skillnaden mellan rĂ€ttigheter, individuella behov och att vilja ha. SĂ€g till eleverna: "Ni har blivit utvalda till en privilegierad grupp som ska resa till en ny planet som liknar jorden för att bosĂ€tta er dĂ€r". Eleverna fĂ„r vĂ€lja vad de vill ha med sig. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren, sid 8)]
13. RÀttigheter - tillhör alla barn
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ă
rskurs 3-6. Tid: Ej specificerat. Först fĂ„r varje elev gör ett sjĂ€lvportrĂ€tt i form av en blomma, med foto i mitten och sina bĂ€sta egenskaper pĂ„ kronbladen. LĂ€sa sedan berĂ€ttelsen om 15-Ă„rige Bega som Ă€r blind och gĂ„ igenom vilka rĂ€ttigheter som inte efterföljs i hans fall. Syftet Ă€r att öka kunskapen om att varje barn har sĂ€rskilda rĂ€ttigheter som ska tillvaratas. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren, sid 14)]
14. Barnets rÀttigheter kan delas in i grupper
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ă
rskurs 3-6. Tid: Ej specificerat. Klipp ut artiklarna 5â42 i barnkonventionen och ge en till varje elev. Be dĂ€refter eleverna bilda grupper sĂ„ att artiklar som har samma tema bildar en grupp. Syftet Ă€r att undersöka artiklarna i barnkonventionen noggrant och visa att de kan delas in i grupper, som: hĂ€lsa, utbildning, skydd och deltagande. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren, sid 21)]
15. RÀtt till namn och födelsebevis
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ă
rskurs 3-6. Tid: Ej specificerat. Först fÄr eleverna stÀlla sig pÄ led efter vilken Älder de har. BerÀtta sedan att varje elev ska bÀra en nummerlapp runt halsen under lektionen. Numret pÄ lappen Àr elevens namn som
andra ska kalla eleven för. LĂ€s sedan upp berĂ€ttelsen om Karim som saknar födelsebevis. Syftet Ă€r att ge eleverna en förstĂ„else av vilken betydelse det har och hur viktigt det Ă€r att ha ett namn och bli registrerad vid födseln. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren, sid 23)]
16. RÀtt till hÀlsovÄrd
På Unicef's hemsida. Lektionsplan. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ă
rskurs 3-6. Tid: Ej specificerat. LĂ€s berĂ€ttelesen om Khadeza vars familj Ă€r för fattig för att vaccinera sina barn. Be skolans skolsköterska komma till klassen för att berĂ€tta om vaccinationer, och kanske visa ett vaccinationskort. Syftet Ă€r att diskutera vilken typ av hĂ€lsovĂ„rd ett barn behöver, och att vi lĂ€r oss att vaccinationer Ă€r den viktigaste förutsĂ€ttningen för oss att hĂ„lla oss friska (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren, sid 27)]
17. RĂ€tt till utbildning
På Unicef's hemsida. Okänd typ. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ă
rskurs 3-6. Tid: Ej specificerat. LĂ„t varje elev fĂ„ berĂ€tta varför hen tycker att det Ă€r viktigt att gĂ„ i skolan. Eleverna eller lĂ€raren lĂ€ser sedan om Ziones och Yens som inte har rĂ„d att gĂ„ i skolan. Eleverna fĂ„r slutligen skriva om hur deras vuxna liv skulle se ut om de inte gĂ„tt i skolan. Syftet Ă€r att eleverna sjĂ€lva funderar kring vilken betydelse utbildningen har för dem idag samt vilken betydelse den kan ha senare i livet. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren, sid 30)]
18. RÀtt till skydd mot vÄld och övergrepp
På Unicef's hemsida. Okänd typ. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ă
rskurs 3-6. Tid: Ej specificerat. LĂ€s Marielas berĂ€ttelse för eleverna och diskutera hur Mariela klarade sig. De fĂ„r sedan lĂ€sa om Artem och skriva en liten fortsĂ€ttning. Avslutningsvis fĂ„r elevgrupper varsitt VĂ„ga berĂ€tta kort, och dramatisera genom ett litet rollspel. Syftet Ă€r att prata om och förstĂ„ att det inte under nĂ„gra omstĂ€ndigheter Ă€r accepterat att anvĂ€nda vĂ„ld mot barn (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren, sid 33)]
19. RĂ€tt till lek och vila
På Unicef's hemsida. Okänd typ. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ă
rskurs 3-6. Tid: Ej specificerat. LĂ€raren eller eleverna lĂ€ser berĂ€ttelsen om Hafiz som mĂ„ste arbeta för att försörja sina yngre syskon. FrĂ„ga sedan eleverna vad de hjĂ€lper till med hemma. Vilka uppgifter Ă€r trĂ„kiga, vilka Ă€r roliga. Syftet Ă€r att diskutera vilken betydelse leken har i ett barns liv? Vad Ă€r barnarbete och varför Ă€r det farligt? (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren, sid 33)]
20. RĂ€tt att delta och uttrycka sin Ă„sikt
På Unicef's hemsida. Okänd typ. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ă
rskurs 3-6. Tid: Ej specificerat. I denna lektion lĂ€ggs fokus pĂ„ barns rĂ€tt att fritt fĂ„ uttrycka sig. I en Fyra hörns övning, fĂ„r eleverna ta stĂ€llning till en för temat relevant frĂ„ga. I lektionsplanen finns ocksĂ„ en berĂ€ttelse om 15-Ă„riga Axam som höll ett tal under en vĂ€rldskonferens. Syftet Ă€r att prata om var och hur eleverna sjĂ€lva kan pĂ„verka och uttrycka sin Ă„sikt. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren, sid 40)]
21. RĂ€ttigheter och regler
På Unicef's hemsida. Okänd typ. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ă
rskurs 3-6. Tid: Ej specificerat. Först ska eleverna vĂ€lja ut de tio viktigaste rĂ€ttigheterna och fundera över deras roll i skolan och samhĂ€llet för att uppnĂ„ dem. Sedan fĂ„r eleverna göra en heta stol övning, dĂ€r du lĂ€ser upp pĂ„stĂ„enden och eleverna fĂ„r sitta kvar eller resa sig upp om de hĂ„ller med eller ej. Syftet Ă€r att eleverna förstĂ„r att det i deras rĂ€ttigheter ocksĂ„ ingĂ„r ett ansvar att respektera andras rĂ€ttigheter. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (PDF:n laddas nedtill i webbläsaren, sid 43)]