LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
5. Barnkonventionen
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Lektionstema: Barnkonventionen
Introduktion till temat

Barnkonventionen består av 54 artiklar. 41 av dessa artiklar är så kallade sakartiklar som bestämmer vilka rättigheter ett barn ska ha. Övriga 13 artiklar anger hur staterna ska arbeta för att uppnå dessa rättigheter.[1] Man menar också att artiklarna måste läsas in sin helhet. Ingen artikel får plockas ut och läsas för sig.[1]

Fyra av artiklar är vägledande och illustrerar fyra grundprinciper.[1] Det är
Artikel 2: Alla barn är lika mycket värda och ingen får diskrimineras. Det betyder t.ex. att det inte ska spela roll om du är tjej eller kille, homosexuell eller har funktionsnedsättning.[2]
Artikel 3: Vid alla beslut så måste barnets bästa vara i centrum.
Artikel 6: Alla barn har rätt till liv och hälsa men också t.ex. psykisk och andlig utveckling
Artikel 12: Alla barn har rätt till att ha en egen åsikt och bli lyssnad på.

Källor:
1. Hemsida, Barnkonventionen. Wikipedia
2. Hemsida, Barnkonventionen. Umo

Resurser

1. En dag full av rättigheter
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Mellanstadiet. Tid: Ej specificerat. Barns rättigheter är något som gäller för alla barn och du stöter faktiskt på dem varje dag. Rita en tecknad serie av din favoritdag i veckan och skriv ner vilka rättigheter som finns med. Följ stegen nedan. (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett utmärkt sätt att lära sig några av artiklarna i barnkonventionen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 6. Se övning 6)]

2. Memory
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Med spelet får ni fördjupa er i vilken artikel som passar bäst för att reda ut och vägleda i olika situationer. Memorykorten presenterar tolv händelser (ni har tre uppsättningar i asken). Första spelaren vänder på ett memorykort. Passar artikeln och händelsen ihop, så vinner personen det memorykortet och får fortsätta vända på ytterligare ett kort. Obs! Kortleken hittar du här (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett utmärkt sätt att lära sig några av artiklarna i barnkonventionen, och lära sig koppla ihop dem med olika händelser
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 5. Se övning 2)]

3. Rättigheter - något vi inte kan avstå ifrån
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Säg till eleverna: "Ni har blivit utvalda till en privilegierad grupp som ska resa till en ny planet som liknar jorden för att bosätta er där. Eftersom ni åker för att grunda en ny koloni så vill regeringen att ni ska ha med er allt det som ni behöver för att kunna leva ett bra liv där. Regeringen har funderat ut 16 saker som ni får ta med er." (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt övning som belyser skillnaden mellan behov och önskemål
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 9)]

4. Det är skillnad på vad du vill ha och vad du verkligen behöver.
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Mellanstadiet. Tid: Ej specificerat. Det är viktigt att skilja på sådant du gärna vill ha och sådant som du enligt barnkonventionen har rätt till, som en trygg uppväxt. Kryssa för de saker i listan som du verkligen behöver. (bla citerat från resursen) Kommentar: En gedigen lista med saker där eleverna får ta ställning vilka de verligen behöver
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 3. Se övning 3)]

5. Dina rättigheter i korthet
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Mellanstadiet. Tid: Ej specificerat. Titta på affischen om barns rättigheter. Den visar hela barnkonventionen i korthet. - Välj de tre artiklar du tycker är viktigast. Gör en topp tre-lista. Förklara varför du tycker att dessa artiklar är så viktiga. (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett bra sätt att jobba med artiklarna i barnkonventionen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 8. Se övning 7)]

6. Ibland händer det saker du inte gillar
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Mellanstadiet. Tid: Ej specificerat. Ibland händer det saker som du inte gillar. Det kan till exempel vara att dina föräldrar skiljer sig eller att fritidsgården stänger. Har du någonsin varit med om något sådant? Var det i så fall några rättigheter i barnkonventionen som stod i konflikt med varandra? Vilka? (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning om när rättigheter är i konflikt och krockar med varandra
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 10. Se övning 9)]

7. Rättigheter hemma
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Mellanstadiet. Tid: Ej specificerat. Sova hela dagen. Eller alltid äta vad du vill. Du kanske tycker att det är din rättighet. Vilka rättigheter skulle du vilja införa hemma? (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning där eleverna får bestämma vilka rättigheter de skulle ha hemma och i skolan
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 13. Se övning 10)]

8. Hitta rättigheterna
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Mellanstadiet. Tid: Ej specificerat. Kan du ge exempel på barns rättigheter i den här bilden? (bla citerat från resursen) Kommentar: En kul övning som påminner om finn fem fel
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 16. Se övning 12)]

9. Ministrarna
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Dela in eleverna i tre grupper och dela ut en kortlek till varje grupp. Förklara för eleverna att de nu är ministrar som bestämmer i landet och att budgeten inte räcker till att jobba med alla artiklar som finns i kortleken. Eleverna får fem minuter på sig att välja ut tio kort som de tycker är viktigast. Obs! Kortleken hittar du här (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett bra sätt att bekanta sig med rättigheterna i barnkonventionerna
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 4. Se övning 1)]

10. Tre situationer
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Dela in eleverna i tre grupper och dela ut en kortlek till varje grupp. Till övningen finns tre situationer som ska presenteras. Eleverna arbetar med en i taget. Till varje situation väljer eleverna ut de artiklar i kortleken som relaterar till den. Obs! Kortleken hittar du här (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett bra sätt att koppla artiklar till situationer
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 6. Se övning 3)]

11. Mustaphas flykt från Syrien
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Börja med att titta på filmen om Mustapha. Låt eleverna använda kortleken för att ta fram artiklar som berör Mustaphas situation. Med hjälp av de artiklar eleverna valt får de prata om och relatera till Mustaphas situation till barnkonventionen. Obs! Kortleken hittar du här (bla citerat från resursen) Kommentar: En viktig film om ett barns flykt från ett krigsdrabbat land, och vilka artiklar i barnkonventionen som inte är tillgodosedda
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 8. Se övning 4)]

12. Lika rättigheter och andras privelegier
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Dela in eleverna i tre grupper och dela ut en kortlek till varje grupp. Barnkonventionen kan inte hindra att föräldrar separerar. Finns det artiklar i barnkonventionen som tar tillvara barns rättigheter om föräldrarna separerar (leta i kortleken)? Obs! Kortleken hittar du här (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant övning med bra diskussionsfrågor
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 10. Se övning 6)]

13. Rättigheterna tillhör alla
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Berätta fritt kring Begas berättelse. Visa sedan rättighetskorten för eleverna så att alla kan se dem och be eleverna berätta vilka av rättigheterna som inte efterföljs i Begas fall. Alternativt tryck upp ett visst antal exemplar så att eleverna kan sitta i grupper och mer aktivt skriva på och använda dem i övningen. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning med ett autentiskt fall där eleverna får ta ställning till vilka artiklar i barnkonventionen som inte uppfylls
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 17)]

14. Varje människa är värdefull
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Syfte att undersöka artiklarna i barnkonventionen noggrant och visa att de kan delas in i grupper, som: hälsa, utbildning, skydd och deltagande. Klipp ut artiklarna 5-42 och ge en till varje elev. Be eleverna läsa texten på kortet noggrant. Förklara vid behov vad svåra ord och begrepp betyder. Be därefter eleverna bilda grupper så att artiklar som har samma tema bildar en grupp (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning där eleverna genom att jobba med och gruppera artiklarna lär sig dem samtidigt
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 22)]

15. Födelsebeviset
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Läs upp berättelsen om Karim, alternativt låt eleverna själva läsa berättelsen. Diskutera vilken betydelse ett födelsebevis har. Vad kan Karim gå miste om i sitt liv om han inte får ett födelsebevis? Konstatera att utan registrering och namn har en människa inte heller några rättigheter. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra och autentisk berättelse om hur viktigt det är att ha ett födelsebevis
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 25)]

16. Nyckeln till livet
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Diskutera tillsammans eller i mindre grupper om situationer då ett barn behöver sjuk- och hälsovård. Vad är det för typ av vård och vem kan ge den? Eleverna eller läraren läser Khadezas berättelse och/eller berättelsen om unga som utbildar unga. Knyt därefter samman vilka artiklar från barnkonventionen som inte tillgodoses i Khadezas fall och vilka som används i Ashas fall (från berättelsen unga utbildar unga). (bla citerat från resursen) Kommentar: Två autentiska berättelser om hur vaccination kan användas på ett framgångsrikt sätt inom sjukvården, och hur unga kan utbilda unga
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 28)]

17. Utbildning för alla
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Låt varje elev få berätta varför hen tycker att det är viktigt att gå i skolan. Berätta därefter även varför du som lärare tycker att det är viktigt att barn går i skolan. Berätta för eleverna att minst 57 miljoner barn runt om i världen inte går i grundskolan. Diskutera också att det är varje elevs ansvar att respektera andras rätt att gå i skolan. Vad innebär det för varje elev? (bla citerat från resursen) Kommentar: Autentiska berättelser med bra diskussionsfrågor
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 31)]

18. Tillsammans är man starkare
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Be eleverna själva beskriva vid vilka tillfällen de behöver vuxnas stöd, till exempel vid tillfällen då de känner en orosklump i magen. Eleverna kan först skriva ner sina tankar på ett papper och om de känner för det berätta för hela klassen. Läs Marielas berättelse för eleverna och diskutera hur Mariela klarade sig. Be eleverna att prata om vad de tror är orsaken till att Artem har bott på gatan. Övningen fortsätter genom ett rollspel (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning med autentiska berättelser och ett efterföljande rollspel
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 34)]

19. Ska vi leka
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Rätt till lek och vila. Läraren eller eleverna läser Hafiz berättelse. Vad tänker eleverna på efter att de har funderat någon minut kring texten. Diskutera även Hafiz situation i relation till artikel 31 och 32 i barnkonventionen. Berätta för eleverna att: Miljontals barn runt om i världen måste arbeta på plantager, i fabriker eller inom servicebranschen, till exempel som hemhjälp eller gatuförsäljare (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning om barnarbete med flera moment, bla ett besök på ett varuhus för att fråga om varor som kan ha tillverkats av barn
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 38)]

20. Min roll i skolan och samhället
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Dela in eleverna i grupper på 3-4 personer. Ge tio papperslappar till varje grupp. Be grupperna att tänka över vilka rättigheter som de tycker är viktigast att de har, på papperslapparna. Ta gärna hjälp av barnkonventionen på s. 12-13 i lektion 1. 3. När grupperna har skrivit sina viktigaste rättigheter, be dem reflektera över hur vi kan hjälpas åt att ta ansvar för att alla ska få dessa rättigheter tillgodosedda. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning som stimulerar eleverna att tänka efter vilka rättigheter de själva vill ha och hur det ska uppnås
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 44)]

21. Vad vill du ha
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Mellanstadiet. Tid: Ej specificerat. Självklart är det kul att ha den senaste mobilen, äta glass varje dag eller att åka på semester flera gånger om året. Finns det kanske någonting annat som du tycker om? Skriv tre exempel här nedanför. (bla citerat från resursen) Kommentar: En väldigt enkel övning, men som får eleven att tänka till
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 2. Se övning 1)]

22. Vad behöver du?
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Mellanstadiet. Tid: Ej specificerat. Det finns också saker som du verkligen behöver. Som att gå i skolan, lära dig saker och utvecklas. Och du behöver näringsrik mat, annars kan du bli sjuk. Och hur är det med tak över huvudet? Kan du komma på tre saker till som du verkligen behöver? (bla citerat från resursen) Kommentar: En övning där eleverna blir medvetna om behov, som det annars är lätt att ta för givet
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 3. Se övning 2)]

23. Kryssa i rätt svar
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Mellanstadiet. Tid: Ej specificerat. Kryssa i rätt svar. Till exempel: Vad är barns rättigheter? A. Överenskommelser mellan länder om hur barn ska behandlas. B. Tips till föräldrar om vilket uppförande hos barn som är okej. C. Rättigheter som barn har hittat på själva. D. Mänskliga rättigheter som gäller speciellt för barn. (bla citerat från resursen) Kommentar: En trevlig övning för att testa sina nya kunskaper om barnkonventionen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 15. Se övning 11)]

24. Vad jag kan påverka
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Arbeta med kortleken Dela in eleverna i tre grupper och dela ut en kortlek till varje grupp. Be eleverna leta efter kort som handlar om att få påverka och säga sin mening. Gruppen arbetar vidare med en av de artiklar de har valt. Be eleverna utgå ifrån kortet och komma på en egen situation, där de fick vara med och påverka. Obs! Kortleken hittar du här (bla citerat från resursen) Kommentar: En okej övning om vilka artiklar i barnkonventionen som handlar om att få påverka
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (Scrolla ned till sid 9. Se övning 5)]

25. Varje människa är värdefull
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Be eleverna att lista sina bästa egenskaper på ett papper. Varje elev gör ett självporträtt i form av en blomma med hjälp av olikfärgade papper, sax, lim, penna, eget foto och eventuellt annat material ni tycker är passande. I mitten av blomman limmar eleven sitt foto (eller ritar en bild på sig själv) och på kronbladen skriver eleven sina bästa egenskaper. (bla citerat från resursen) Kommentar: En helt okej övning som stärker elevernas självbild
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 15)]

26. Ålder på en tråd
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Be eleverna att ställa sig på ett led (förslagsvis längs en tråd eller en tejpad linje) utefter vilken ålder de har. Övningen ska resultera i att den som fyller år tidigast på året står i en ände av ledet och den som fyller år senast står i den andra änden. (bla citerat från resursen) Kommentar: En okej övning men med lite oklart pedagogiskt syfte
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 24)]

27. Namn eller nummer
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Gå igenom syftet med övningen och berätta att varje elev ska bära en nummerlapp runt halsen under lektionen. Numret på lappen är elevens namn som andra ska kalla eleven för. Ge varje elev en egen nummerlapp att hänga runt halsen. (bla citerat från resursen) Kommentar: Lite oklart vad övningen ska tjäna till
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 24)]

28. Fyra hörn
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Fyra hörn är en värderingsövning, där eleverna tar ställning till en för temat relevant fråga. Samtidigt som frågan ställs presenteras fyra olika svarsalternativ, varav ett alltid måste vara öppet (eget förslag). Varje svarsalternativ tilldelas ett hörn av det rum man är i. Eleverna ombeds sedan att ta ställning till frågan genom att ställa sig i det av rummets fyra hörn som motsvarar det valda svarsalternativet. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning, kanske lite fler frågor hade önskats
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 41)]

29. Heta stolen
Unicef's hemsida. Praktisk övning. Tema: Barnkonventionen. Målgrupp: Högstadiet. Tid: Ej specificerat. Sätt er i en halvcirkel. Läs upp nedanstående påståenden och be eleverna ta ställning för eller emot genom att resa sig (håller med) eller sitta kvar (håller inte med). Ställ sedan följdfrågor utifrån hur de har svarat, så att eleverna får utveckla sina ställningstaganden. Syftet med uppgiften är att reflektera kring rättigheter på olika nivåer. (bla citerat från resursen) Kommentar: En enkel övning där elevernas ställningstaganden i olika frågor ges en övergripande bild
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Unicef's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Unicef's hemsida (En PDF-fil laddas ned i webbläsaren, klicka på den. Scrolla ned till sid 45)]

Andra sajter: