Lektionstema: Handel/arbetsförhćllanden allmänt |
Introduktion till temat |
Den globala handeln har ökat pć sistone vilket är positivt. Ett problem är dock att mindre producenter mćste pressa sina priser för att klara sig i konkurrensen, t.ex. genom att sänka lönen för sina anställda, eller pć andra sätten ge de anställda sämre arbetsvillkor.[1] Ett exempel i Sydamerika är bananplantagen, där de anställda ibland tvingas jobba med bekämpningsmedel som bl.a. ghort de manliga anställda sterila, dvs att de inte kan fć barn. I Asien, ć andra sidan, jobbar mćnga i stora klädfabriker. De kan ibland fć jobba 12 timmar i sträck. Det brukar kallas för sweatshops. Pć vissa arbetsplatser fćr de anställda inte heller gć med i fackförbund
Källor:
1. Hemsida, Global ekonomi. Globalportalen
Resurser |
1. Debatt
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Grundskolans Ă„k 7-9. Tid: 40-60 minuter. Dela upp gruppen i tvĂ„ eller flera grupper med varsin stĂ„ndpunkt - för barnarbete eller mot barnarbete. StĂ€ll frĂ„gan till grupperna: Ni Ă€r lagstiftare i ett land. Som lagstiftare, hur tĂ€nker ni kring barnarbete i landet? Vad har ni för argument för det? Varje grupp utser ett sprĂ„krör som redogör för klassen om sina argument (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SPELA ROLL?" och scrolla ned till sid 28.)]
2. Bananens lÄnga resa
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Grundskolans Ă„k 7-9. Tid: 40-50 minuter. Klassen delas in fyra eller Ă„tta grupper, och varje grupp tilldelas ett av fyra dilemman. Varje dilemma beskriver en person i handelskedjan och dennes dilemma. Efter att dilemmat beskrivits ska gruppen ta stĂ€llning till hur dilemmat ska lösas genom att vĂ€lja ett av ett antal val. Syftet Ă€r att ge ökad förstĂ„else för hur den enskilde individen fungerar i det system som skapats av den internationella handeln (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SPELA ROLL?" och scrolla ned till sid 29-33.)]
3. Banana split-spelet
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Grundskolans Ă„k 7-9. Tid: 40-80 min inklusive tid för diskussion. Dela ut de fem rollkorten: bananodlaren, plantageĂ€garen, rederiet, importören och butikskedjan.. eleverna diskuterar om vem ska ha vad av de tre kronorna som en banan kostar. Sedan följer ett antal förhandlingsomgĂ„ngar. Syftet Ă€r att introducera eleverna till handels- och rĂ€ttvisefrĂ„gor och ge eleverna ökad förstĂ„else för hur vi som konsumenter pĂ„verkar odlare och anstĂ€llda i lĂ€nder med utbredd fattigdom. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SPELA ROLL?" och scrolla ned till sid 34-39.)]
4. VarifrÄn kommer maten egentligen
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. En gruppdiskussion i fem steg. Ett lustfyllt sĂ€tt att skapa engagemang kring rĂ€ttvisa. LĂ„t bland annat eleverna försöka besvara frĂ„gan: VarifrĂ„n kommer de varor du Ă„t igĂ„r? I samma grupper diskuterar eleverna ocksĂ„ om det Ă€r bĂ€ttre att varorna Ă€r ekologiskt odlade, Ă€ven om de transporterats frĂ„n Chile (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 19.)]
5. Diamanten
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Eleverna fĂ„r diskutera och rangordna förslag kring vad som krĂ€vs för att handel ska kunna hjĂ€lpa ett land ur fattigdom. Be deltagarna att vĂ€lja ut de 9 viktigaste lapparna utifrĂ„n frĂ„gan "Vad Ă€r de viktigaste förutsĂ€ttningarna för att handel ska kunna gynna utveckling i ett land?". Dessa ska sedan lĂ€ggas i en diamant med de viktigaste förslagen överst (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 20-21.)]
6. Handelsspelet
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. En simulering av vĂ€rldshandeln. Deltagarna delas in i mindre grupper som representerar olika lĂ€nder. Grupperna ska tillverka kuber av papper och sĂ€lja pĂ„ vĂ€rldsmarknaden. Grupperna har dock olika förutsĂ€ttningar, mer eller mindre papper och tillgĂ„ng till verktyg. Den skeva fördelningen mellan grupperna har ett pedagogiskt syfte och bör vara pĂ„taglig. Syftet Ă€r att ge eleverna ökad förstĂ„else för obalansen i vĂ€rldshandeln. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 32.)]
7. KonsumtionssamhÀllet - bra eller dÄligt?
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Debattspel om hur vi bör konsumera. Dela ut rollkort till eleverna. Eleverna utgĂ„r frĂ„n rollen i en debatt dĂ€r de ska propagera för sin uppfattning om konsumtion i stort. Syftet Ă€r att lĂ„ta eleverna kritiskt ta stĂ€llning i frĂ„gor om
konsumtion (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 33-34.)]
8. Bananens lÄnga resa
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Omkring 45 minuter. Ett textbaserat dilemmaspel. Deltagarna delas in i grupper, och varje grupp fĂ„r ett papper som beskriver en person i handelskedjan och dennes dilemma. De fyra personerna Ă€r bananordlaren Aurelio, bananhandlaren Manuel, butiksĂ€garen Johanna, och förskolelĂ€raren Thomas. Syftet Ă€r att ge ökad förstĂ„else för hur den enskilde individen fungerar i handelssystemet (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 35-39.)]
9. Banana split-spelet
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Vem fĂ„r vad nĂ€r vi köper bananer? Hur kommer det sig att de som odlar denna extremt populĂ€ra frukt sjĂ€lva inte Ă€r rika? Eleverna bildar fem grupper och varje grupp representerar en roll: bananodlaren, plantageĂ€garen, rederiet, importören och butikskedjan. Eleverna fĂ„r förhandla om hur stor del av bananens pris de ska ha. Presentera slutligen "de riktiga svaren" för eleverna. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 40-44.)]
10. Jeansen - vad Àr de vÀrda?
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Detta diskussionsspel visar pĂ„ ett enklet sĂ€tt hur vinstfördelningen mellan de olika leden inom klĂ€dindustrin ser ut. Varje grupp representerar ett led, t.ex. bomullsodlare, textilarbetare, fabriken dĂ€r jeansen tillverkas, mĂ€rkesföretaget samt butiken som sĂ€ljer jeansen. Hur stor del av priset för ett par jeans ska deras grupp ha? Syftet Ă€r att ge eleverna ökad förstĂ„else för vilka aktörer som döljs bakom prislappen pĂ„ ett par jeans. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 49-52.)]
11. Debatt kring barnarbete
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Dela in deltagarna i för och emot barnarbete. StĂ€ll frĂ„gan till grupperna: Ni Ă€r lagstiftare i ett land. Som lagstiftare, hur tĂ€nker ni kring barnarbete i landet? Syftet Ă€r att lĂ„ta eleverna reflektera kring vad som gör ett land fattigt samt fundera över vad som krĂ€vs för att motverka fattigdom. Grupperna ska sedan utse ett sprĂ„krör och debattera mot varandra. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 56.)]
12. Ska barn försörja eller plugga?
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Det hĂ€r Ă€r en övning som lĂ„ter elever undersöka hur företag arbetar mot barnarbete och hur vi som konsumenter kan göra enkla val som gör skillnad. Eleverna ska först diskutera vad som kan göras. Sedan ska de ta reda pĂ„ hur man jobbar i t.ex. HM och Indiska. Slutligen fĂ„r de upprĂ€tta en Ă„tgĂ€rdsplan med 10 punkter pĂ„ hur man kan handla mer hĂ„llbart (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 79.)]
13. VĂ€rldshandelns tidslinje
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. HĂ€r arbetar eleverna i grupp och gör en tidslinje utifrĂ„n begrepp som de studerar och jĂ€mför. Ăvningen Ă€r relativt tidskrĂ€vande och genomförs med fördel under ett par lektionstillfĂ€llen. Med hjĂ€lp av t.ex. lĂ€roböcker i historia ska eleverna undersöka begreppen "frihandel", "kolonialism" och "protektionism". Syftet Ă€r att öka förstĂ„elsen för centrala historiska begrepp och hur dessa pĂ„verkat vĂ€rlden idag. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 80.)]
14. Kakao - en mörk baksida
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Eleverna fĂ„r i uppgift att utifrĂ„n ett antal punkter leta fakta och skriva en text. T.ex "Hur ser kakaons historia ut?" och "VarifrĂ„n importerar vi kakao?" Syftet Ă€r att ge eleverna ökad förstĂ„else för kakoindustrin och kĂ€nnedom om fattigdomsrelaterade problem i industrin. Detta kan ta en lektion, och en till lektion kan behövas för att redovisa texten för resten av klassen (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 81.)]
15. VÄr matförbrukning
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 60 minuter. Eleverna fĂ„r se ett bildspel som visar en veckas matförbrukning hos 35 familjer i 26 olika lĂ€nder runt om i vĂ€rlden. Eleverna fĂ„r sedan diskutera detta utifrĂ„n olika frĂ„gestĂ€llningar. Syftet Ă€r att eleverna fĂ„r reflektera över sina egna konsumtionsmönster samt fĂ„r en bild av hur konsumtionsvanor i andra delar av vĂ€rlden kan se ut. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
16. Vem har gjort dina skor?
På Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 60-120 minuter. Av de 1 000 kronor vi betalar för en sportsko gĂ„r endast fem kronor till fabriksarbetarens lön, resten gĂ„r till butiken, marknadsföring etc. Varför Ă€r det sĂ„? LĂ„t eleverna ta reda pĂ„ vilka lĂ€nder olika saker i deras nĂ€rmiljö kommer ifrĂ„n. De kan kontakta klĂ€d- och sportbutiker. Syftet Ă€r att ta reda pĂ„ hur de lever som tillverkar vĂ„ra klĂ€der och skor. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 21)]