LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
8. Allmänt
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Lektionstema: Handel/arbetsförhållanden allmänt
Introduktion till temat

Den globala handeln har ökat på sistone vilket är positivt. Ett problem är dock att mindre producenter måste pressa sina priser för att klara sig i konkurrensen, t.ex. genom att sänka lönen för sina anställda, eller på andra sätten ge de anställda sämre arbetsvillkor.[1] Ett exempel i Sydamerika är bananplantagen, där de anställda ibland tvingas jobba med bekämpningsmedel som bl.a. ghort de manliga anställda sterila, dvs att de inte kan få barn. I Asien, å andra sidan, jobbar många i stora klädfabriker. De kan ibland få jobba 12 timmar i sträck. Det brukar kallas för sweatshops. På vissa arbetsplatser får de anställda inte heller gå med i fackförbund

Källor:
1. Hemsida, Global ekonomi. Globalportalen

Resurser

1. Handelsspelet
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. En simulering av världshandeln. Deltagarna delas in i mindre grupper som representerar olika länder. Grupperna ska tillverka kuber av papper och sälja på världsmarknaden. Grupperna har dock olika förutsättningar, mer eller mindre papper och tillgång till verktyg. Den skeva fördelningen mellan grupperna har ett pedagogiskt syfte och bör vara påtaglig. Syftet är att ge eleverna ökad förståelse för obalansen i världshandeln. (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt övning som simulera världsmarknaden på ett pedagogiskt sätt. Som extra knix: spruta vatten på gruppernas papper för att simulera klimatförändringarna som gör att kuberna blir mindre värda på världsmarknaden
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Scrolla sedan till sid 12.)]

2. Samarbetsövning
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Eleverna får i en kreativ miljö öva samarbete och finna en gemensam plan för hur de kan sprida sin kunskap om hållbar handel och hållbar utveckling vidare till fler. Det första steget är att dela in klassen i 4 grupper ohc låt dem sedan sitta ned gruppvis vid ett bord tillsammans. Ge dem sedan alla pennor och varsitt blädderblock. Sedan roterar grupperna och bygger vidare på varandras idéer (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning som lär eleverna ett sätt att samarbeta på, och komma fram till en lösning för att sprida hållbar utveckling
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Scrolla sedan till sid 15.)]

3. Fyra hörn
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Värderingsövning om hållbar utveckling och Fairtrade. Du ställer frågor till gruppen. Deltagarna får tre givna svarsalternativ, som representeras av ett hörn i rummet. Det finns även ett öppet hörn utan svarsalternativ. Deltagarna väljer ett svar utifrån frågan du ställer och placerar sig i motsvarande hörn. (bla citerat från resursen) Kommentar: En övning som lyfter en viktig fråga dvs vems ansvar det är för arbetarnas villkor, dock skulle man önska lite fler frågor
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Scrolla sedan till sid 14.)]

Andra sajter: