LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
8. Rättvisemärkt/Fairtrade
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Lektionstema: Rättvisemärkt/Fairtrade
Introduktion till temat

På grund av de dåliga förhållanden som finns för arbetare runt om i världen, har man startat en märkning som först kallades "rättvisemärkt" och nu kallas "Fairtrade certifierad". Märkningen, som ser ut som en person som vinkar, se här till höger, kan sättas på en vara och garanterar att arbetarna har bra förhållanden. De vanligaste varorna som kan vara Fairtrade certifierade är kaffe och bananer, men även t.ex. rosor och fotbollar kan vara det. Fairtrade varor brukar vara lite dyrare än andra producenter, men garanterar i gengäld att arbetarna får det bra betalt, får organisera sig fackligt, samt att de får en liten premie som kan användas för att ge utbildning åt arbetarnas barn.[1]

Källor:
1. Hemsida, Det börjar med Fairtrade. Fairtrade.se

Resurser

1. Bananens långa resa
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Materialet innehÃ¥ller bilder och korta texter som du som förskolepedagog kan använda dig av för att skapa en egen berättelse om vÃ¥r mest populära frukt, bananen. Det finns ocksÃ¥ Ã¥tta smÃ¥ övningar (sid 10), knytna till varsin bild, som du kan göra med barnen (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida]

2. Lektion 1: relationen mellan konsument och producent
Fairtrade.se's hemsida. Lektionsplan. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Grundskolan Ã¥k 1-6. Tid: Ej specificerat. Varje dag köper och konsumerar vi varor som människor har producerat i andra delar av världen. Inte alla av oss har kunskap om vem det är som odlat och producerat de rÃ¥varor vi äter. Under denna lektion fÃ¥r eleverna bl.a. rösta fram sin favoritfrukt, samt färdas bakÃ¥t i handelskedjan för att hitta bananens ursprung (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SCHYSSTA BANANER? Lärarhandledning" och scrolla ned till sid 12-13.)]

3. Lektion 2: Barnarbete och barns rättigheter
Fairtrade.se's hemsida. Lektionsplan. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Grundskolan Ã¥k 1-6. Tid: Ej specificerat. MÃ¥nga barn berövas sin barndom genom att tvingas arbeta hÃ¥rt. Varför gÃ¥r inte alla barn i skolan? Vad är barnarbete? Vad innebär barns rättigheter och FN:s barnkonvention? Under denna lektion delas bl.a. eleverna in i grupper och fÃ¥r en rättighet frÃ¥n barnkonventionen, att rita till (för yngre elever), eller göra en teater (för äldre elever). (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SCHYSSTA BANANER? Lärarhandledning" och scrolla ned till sid 14-15.)]

4. Lektion 3: Fairtrade - ett enkelt sätt att göra skillnad
Fairtrade.se's hemsida. Lektionsplan. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Grundskolan Ã¥k 1-6. Tid: Ej specificerat. Genom kriterier för högre löner och minimipris fÃ¥r odlarna och deras familjer en ökad ekonomisk trygghet och Fairtrade-premien används till utveckling av samhället, exempelvis för skolor och hälsovÃ¥rd. Eleverna fÃ¥r samtala om vad som händer om man köper fairtrade bananer istället för konventionella bananer. De fÃ¥r ocksÃ¥ rita vad de tror fairtrade logotypen ser ut som (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SCHYSSTA BANANER? Lärarhandledning" och scrolla ned till sid 16-17.)]

5. Lektion 4: Studiebesök, eleverna undersöker i butiken
Fairtrade.se's hemsida. Lektionsplan. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Grundskolan Ã¥k 1-6. Tid: Ej specificerat. Under denna lektion fÃ¥r eleverna välja ut en butik de vill besöka och undersöka fairtrade utbudet. De fÃ¥r uppdragskort, t.ex. att frÃ¥ga besökarna om fairtrade. Medan de gÃ¥r runt i butiken fÃ¥r de ocksÃ¥ svara pÃ¥ frÃ¥gor i en tipsrunda. Mer om butiksbesöker, samt uppdragskort och tipsfrÃ¥gor, finns i övningsmaterialet (länk till övningsmaterialet finns pÃ¥ samma webbsida som länken till lärarhandledning som denna lektionsplan finns i). (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SCHYSSTA BANANER? Lärarhandledning" och scrolla ned till sid 18-19.)]

6. Lektion 5: Vad kan jag göra?
Fairtrade.se's hemsida. Lektionsplan. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Grundskolan Ã¥k 1-6. Tid: Ej specificerat. KonsumentpÃ¥verkan är ett av de verktyg som kan användas för att förbättra förutsättningarna för mÃ¥nga människor i utvecklingsländer. Vad kan göras pÃ¥ skolan? PÃ¥ arbetsplatsen? Hemma? Under denna lektion följs butiksbesöket i föregÃ¥ende lektion upp. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SCHYSSTA BANANER? Lärarhandledning" och scrolla ned till sid 20-21.)]

7. Ordpussel om fairtrade
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Grundskolans Ã¥k 7-9. Tid: 10-20 minuter. Dela in eleverna i grupper. Varje grupp fÃ¥r utklippta lappar med ord och ska försöka lägga orden i rätt ordningsföljd. Detta är ett kreativt sätt att diskutera vad Fairtrade är. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SPELA ROLL?" och scrolla ned till sid 27.)]

8. Vem tycker vad
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Grundskolans Ã¥k 7-9. Tid: 40-60 minuter. Detta är ett rollspel som utspelar sig pÃ¥ en arbetsplats, i ett fikarum. Kaffet och frukten är slut. Personerna mÃ¥ste bestämma sig om de ska köpa fairtrade eller inte. Varje elev tilldelas ett rollkort som beskriver den person de ska försöka gestalta. Syftet är att prova argument och ställningstaganden kring Fairtrade pÃ¥ ett lekfullt sätt. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "SPELA ROLL?" och scrolla ned till sid 40-43.)]

9. Ordpussel om Fairtrade
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Detta är ett ordpussel som fungerar som diskussionsövning kring vad Fairtrade är, utifrÃ¥n Fairtrade Sveriges profiltext. Dela in eleverna i grupper. LÃ¥t grupperna försöka lägga lappar med ord i rätt ordningsföljd. Syftet är att skapa ett kreativt sätt att diskutera vad Fairtrade är. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 24.)]

10. Vem tycker vad?
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Ett rollspel med motstÃ¥ndare och föresprÃ¥kare till Fairtrade. Varje deltagare fÃ¥r ett rollkort. Rollspelet utspelar sig pÃ¥ en arbetsplats, i ett fikarum. Det visar sig att det är slut pÃ¥ kaffe. Det mÃ¥ste nu bland annat bestämmas om det ska köpas Fairtrade-märkt eller inte. Syftet med rollspelet är att prova argument och ställningstaganden kring Fairtrade pÃ¥ ett lekfullt sätt. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 45-48.)]

11. Frågesport om Fairtrade
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Oavsett om det sker som stillasittande tävling eller som en tipspromenad i smÃ¥ grupper sÃ¥ fungerar frÃ¥gesporten som ett underlag för inlärning. Anpassa själv frÃ¥gorna till det omrÃ¥de du vill beröra, här följer en frÃ¥gesport om Fairtrade. Till varje svar finner du kortfattad fakta att använda dig av under genomgÃ¥ngen av de rätta svaren. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 53-54.)]

12. Dela kunskapen
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Den här övningen passar bra när du vill introducera ett nytt omrÃ¥de för gruppen, det ser till att gruppen fÃ¥r nya infallsvinklar frÃ¥n andra. Dela ut en tom lapp till alla deltagare. Be deltagarna att pÃ¥ lappen skriva ner sin Ã¥sikt i en frÃ¥ga som rör Fairtrade. Deltagarna ska sedan mingla och byta lappar. PÃ¥ sÃ¥ sätt sprids den nya kunskapen. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 57.)]

13. Film om Fairtrade
Fairtrade.se's hemsida. Film. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: 5 minuter. Filmen är fem minuter lÃ¥ng och är ett bra verktyg att ha som underlag när ni ska undersöka Fairtrades internationella kriterier. Lägg tre stora blädderblockspapper pÃ¥ golvet med rubrikerna Ekonomisk, Social och Miljömässig utveckling. Under filmens gÃ¥ng ska deltagarna skriva ned pÃ¥ post-its lappar vad de uppfattar att Fairtrade innebär och placera lapparna pÃ¥ nÃ¥got av blädderblocks pappren (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 64.)]

14. Tips på filmer att jobba med
Fairtrade.se's hemsida. Film. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. En film kan mÃ¥nga gÃ¥nger vara ett effektivt verktyg för att introducera en elevgrupp till ett ämne, en problematik eller för att ge eleverna en grundläggande kunskap om nÃ¥got. Här ges exempel pÃ¥ nÃ¥gra filmer som med fördel kan användas för detta, bland annat "Bananas", "Dark side of chocolate", samt "Barnslavar". (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 65.)]

15. Fairtrade märkningen
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Eleverna börjar med att besvara ett antal frÃ¥gor om Fairträde märkningen, bl.a med hjälp av Fairtrades egen hemsida. Eleverna fÃ¥r sedan i uppdrag att undersöka Fairtrade utbudet i butiker i näromrÃ¥det. Den här uppgiften är ett sätt för eleverna att fÃ¥ kunskap om vad Fairtrade-märkta produkter är. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 80.)]

16. Produktmärkningar
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Enligt undersökningar är det mÃ¥nga som tycker att det finns mÃ¥nga märkningar pÃ¥ varor vi köper i en vanlig matbutik och att det kan vara svÃ¥rt att hÃ¥lla reda pÃ¥ alla. LÃ¥t eleverna samla information om Fairtrade, Svanen, Bra Miljöval, EU Ecolabel, Krav och EU:s märkning för ekologiskt jordbruk. Syftet är att ge eleverna ökad känedom och kunskap om de största produktmärkningarna i Sverige. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 82.)]

17. Vad betyder rättvisemärkt?
Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 60-120 minuter. Varor i affären kan fÃ¥ rättvisemärkt vilket innebär att förhÃ¥llandena för de som tillverkar varorna ska vara bra. Vilka kriterier mÃ¥ste producenterna uppfylla för att fÃ¥ rättvisemärket? Är barnarbete tilllÃ¥tet? Hur kontrolleras de som tillverkar rättvisemärkta varor? Diskutera detta med eleverna. Syftet är att lära sig mer om rättvisemärkt. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 21)]

Andra sajter: