Lektionstema: Rättvisemärkt/Fairtrade |
Introduktion till temat |
På grund av de dåliga förhållanden som finns för arbetare runt om i världen, har man startat en märkning som först kallades "rättvisemärkt" och nu kallas "Fairtrade certifierad". Märkningen, som ser ut som en person som vinkar, se här till höger, kan sättas på en vara och garanterar att arbetarna har bra förhållanden. De vanligaste varorna som kan vara Fairtrade certifierade är kaffe och bananer, men även t.ex. rosor och fotbollar kan vara det. Fairtrade varor brukar vara lite dyrare än andra producenter, men garanterar i gengäld att arbetarna får det bra betalt, får organisera sig fackligt, samt att de får en liten premie som kan användas för att ge utbildning åt arbetarnas barn.[1]
Källor:
1. Hemsida, Det börjar med Fairtrade. Fairtrade.se
Resurser |
1. Bananens långa resa
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Använd bilderna för att skapa en berättelse om bananens långa resa, från när den växer på bananplantan till att vi äter den här i Sverige. Till varje bild finns tips på övningar ni kan göra. Du kan själv välja om du vill stanna kvar vid varje enskild bild eller berätta berättelsen i ett svep. Avsluta gärna med att bjuda alla på Fairtrade-märkta bananer. (bla citerat från resursen) Kommentar: En kul övning för barnen som ökar deras förståelse för varifrån bananerna kommer ifrån
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Scrolla sedan till sid 9.)]
2. Barnens premiekommitté
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. När bananodlare säljer sina bananer får de utöver minimipriset även ett extra ekonomiskt tillskott, den så kallade Fairtrade-premien. Pengarna ska användas för investeringar i verksamheten eller i utvecklingsprojekt i lokalsamhället. Nu ska din barngrupp få leka premiekommitté och gemensamt komma överens om vad de skulle vilja göra om de fick en pott med pengar (bla citerat från resursen) Kommentar: En rolig övning där eleverna får fantisera vad de skulle köpa om de hade en pott med pengar. Sedan får de veta att de som jobbar med bananer också får en sådan pott med pengar, och får fantisera vad dessa arbetare skulle köpa
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Scrolla sedan till sid 13.)]
3. Lätt svenska: Bananas
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: 60 minuter. Introducera och förklara begreppen: Ekologisk odling, Fairtrade, rättvisemärkt och rättvis handel. Visa Naturskyddsföreningens youtubeklipp och använd studiematerialet på fairtrade.se. Gör ett studiebesök tillsammans till affären. Titta på kaffepaket, te, kakao, choklad och frukt. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra blandning av olika moment, som diskussion och studiebesök
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
4. Vilken är din favoritfrukt
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisemärkt/Fairtrade. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Längst bak i detta material, under rubriken Bilagor, återfinns bilder på fem populära frukter. Skriv ut dem och placera på golvet. Berätta för barnen att dessa frukter ofta köps i matbutiker i Sverige. Identifiera vilka frukter det är på bilderna tillsammans med barnen och be dem sedan att ställa sig intill den frukt som de tycker mest
om (bla citerat från resursen) Kommentar: En kul men rätt så kort övning
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Scrolla sedan till sid 12.)]