Lektionstema: Migration |
Introduktion till temat |
Migration betyder att förflytta något från ett ställe till ett annat ställe, och ofta talar man om människor. Migration kan dels vara frivillig, t.ex. människor som får jobb i ett annat land och flyttar dit. Men migration kan också vara påtvingad, och då brukar man tala om flyktingar. Anledningen att flyktingar flyr sina hemländer kan vara på grund av väpnade konlikter, men det kan också vara på grund av t.ex. torka som gör det svårt att försörja sig. Nu för tiden talar man även om klimatflyktingar, alltså folk som flyr på grund av klimatförädringarna, t.ex. översvämningar.
När flyktingar kommit till ett nytt land, kan de söka asyl och få uppehållsuppstånd. Den myndighet i Sverige som bestämmer över det är Migrationsverket. När de väl fått asyl, ställs de inför nya utmaningar, t.ex. att lära sig ett nytt språk samt försöka få ett jobb och komma in på arbetsmarknaden. En sak som ofta diskuteras är "integrationen", dvs hur nyanlända ska kunna komma in i samhället.
Alla flyktingar lyckas dock inte ta sig till Sverige eller t.ex. ett annat europeiskt land. I t.ex. Mellanöstern och i Afrika bildas i stället stora flyktingläger. En av de organ som försöker hjälpa flyktingar i lägren är UNHCR som är FNs flyktingorgan.[1]
Källor:
1. Hemsida, UNHCR. UNHCR
Resurser |
1. Värderingsövning om migration
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2. Tid: 20-45 min. Berättelser som handlar om papperslösa arbetare, hur svÃ¥rt det kan vara att fÃ¥ visum för att resa till Sverige och om människosmuggling. Läraren berättar vad som hänt, bryter mitt i och lÃ¥ter eleverna ta ställning till en etisk frÃ¥ga med hjälp av ja- och nejlappar. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
2. Podcast om att fly sitt land
På Amnesty's hemsida. Film. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2. Tid: 70-240 min. Podcast-serie som handlar om 23-Ã¥rige Jihads flykt frÃ¥n Syrien. Podden bestÃ¥r av tre avsnitt. Varje del är mellan 20-30 minuter lÃ¥nga, med tillhörande utbildningsmaterial. Till varje avsnitt finns: diskussionsfrÃ¥gor, prezi-presentationer med kartor till varje avsnitt där man kan följa Jihads resväg, samt övningsuppgifter (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
3. Debatten om flyktingar på 1930- och 1990-talet
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2. Tid: 30-60 min. FrÃ¥gor som rör flyktingar och migranter debatteras ofta idag. Inte minst med tanke pÃ¥ alla flyktingar som idag kommer frÃ¥n Syrien. I den här övningen fÃ¥r eleverna söka sig tillbaka i historien och undersöka hur frÃ¥gor som rör flyktingar har debatterats tidigare. Dels 1937 om judiska flyktingar, dels 1994 om flyktingar frÃ¥n Jugoslavien (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
4. Presentationsteknik
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2. Tid: 120-180 min. Eleverna fÃ¥r arbeta i grupper, söka information och sammanställa ett bildspel om situationen i nÃ¥gra länder som mÃ¥nga flyr ifrÃ¥n. Övningen är inspirerad av en speciell presentationsteknik som heter Pecha Kucha. Varje bild fÃ¥r visas högst 20 sekunder (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
5. Vem får passera gränsen?
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2. Tid: 45-60 min. Eleverna blir indelade i tvÃ¥ länder. Det ena är en välmÃ¥ende demokrati. Det andra är en fattig diktatur. De fÃ¥r - utifrÃ¥n sina rÃ¥dande positioner - bestämma vilka som ska fÃ¥ passera gränsen mellan länderna. Men därefter fÃ¥r de byta plats. HÃ¥ller argumenten dÃ¥? (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
6. Flyktingar och migranter
På Amnesty's hemsida. Elevtext. Tema: Migration. Målgrupp: HI 2, SH 2. Tid: 30-50 min. Här kan du ladda ner en text som redogör för varifrÃ¥n människor flyr eller migrerar, centrala begrepp, teorier som förklarar migration och den svenska in- och utvandringens historia. Vart och ett av de 6 kapitlen avslutas med diskussionsfrÃ¥gor (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
7. Statistik och modeller till presentation
På Amnesty's hemsida. Elevtext. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2. Tid: 2-25 min. Ska du hÃ¥lla en föreläsning inför klassen om flyktingskap och migration? Här hittar du bilder med statistik, kartor och modeller som du enkelt kan ladda ner och använda i din presentation. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
8. Tak över huvudet - migration och mänskliga rättigheter
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30-60 min. Titta pÃ¥ klippet "Fatimas teckningar" tillsammans med klassen. Eleverna fÃ¥r sedan gÃ¥ in pÃ¥ en sida och läsa varsin historia om ett barn pÃ¥ flykt. De fÃ¥r sedan diskutera historierna med varandra. Syftet är att eleverna fÃ¥r kunskap och insikt om barns rättigheter i en värld där mÃ¥nga tvingas fly. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
9. Flyktingar och fördomar
På Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30-120 minuter. Läs FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna, artikel 12–18. Diskutera sedan: Vad skulle kunna fÃ¥ dig att fly? Vad skulle du ta med dig? Vem skulle du be om hjälp? och flera andra frÃ¥gor. Syftet är att skapa förstÃ¥else för flyktingars situation, och att ta reda pÃ¥ mer fakta om flyktingars rättigheter och förutsättningar (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 17)]
10. Flyktingspelet
På Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 10-20 minuter. Läraren berättar: Det är en grupp i ert land som inte är nöjda med den politiska situationen. De vill ta över makten och är beredda att använda vÃ¥ld. Ni mÃ¥ste fly men vad ska ni ta med er, vilka ska ni rädda? Syftet är att sätta sig in i en flyktings situation och vilka problem man kan ställas inför i konfliktdrabbade länder. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 19)]