Lektionstema: Migration |
Introduktion till temat |
Migration betyder att förflytta något från ett ställe till ett annat ställe, och ofta talar man om människor. Migration kan dels vara frivillig, t.ex. människor som får jobb i ett annat land och flyttar dit. Men migration kan också vara påtvingad, och då brukar man tala om flyktingar. Anledningen att flyktingar flyr sina hemländer kan vara på grund av väpnade konlikter, men det kan också vara på grund av t.ex. torka som gör det svårt att försörja sig. Nu för tiden talar man även om klimatflyktingar, alltså folk som flyr på grund av klimatförädringarna, t.ex. översvämningar.
När flyktingar kommit till ett nytt land, kan de söka asyl och få uppehållsuppstånd. Den myndighet i Sverige som bestämmer över det är Migrationsverket. När de väl fått asyl, ställs de inför nya utmaningar, t.ex. att lära sig ett nytt språk samt försöka få ett jobb och komma in på arbetsmarknaden. En sak som ofta diskuteras är "integrationen", dvs hur nyanlända ska kunna komma in i samhället.
Alla flyktingar lyckas dock inte ta sig till Sverige eller t.ex. ett annat europeiskt land. I t.ex. Mellanöstern och i Afrika bildas i stället stora flyktingläger. En av de organ som försöker hjälpa flyktingar i lägren är UNHCR som är FNs flyktingorgan.[1]
Källor:
1. Hemsida, UNHCR. UNHCR
Resurser |
1. Podcast om att fly sitt land
På Amnesty's hemsida. Podcast. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2. Tid: 70-240 min. Podcast-serie som handlar om 23-årige Jihads flykt från Syrien. Podden består av tre avsnitt. Varje del är mellan 20-30 minuter långa, med tillhörande utbildningsmaterial. Till varje avsnitt finns: diskussionsfrågor, prezi-presentationer med kartor till varje avsnitt där man kan följa Jihads resväg, samt övningsuppgifter (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett gediget material som är en autentisk berättelse om hur det är att fly från sitt land
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
2. Debatten om flyktingar på 1930- och 1990-talet
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2. Tid: 30-60 min. Frågor som rör flyktingar och migranter debatteras ofta idag. Inte minst med tanke på alla flyktingar som idag kommer från Syrien. I den här övningen får eleverna söka sig tillbaka i historien och undersöka hur frågor som rör flyktingar har debatterats tidigare. Dels 1937 om judiska flyktingar, dels 1994 om flyktingar från Jugoslavien (bla citerat från resursen) Kommentar: En väldigt intressant övning som tränar eleverna att analysera olika argument för och emot flyktingmottagande
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
3. Simuleringsövning: När kriget kommer
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: SH 1a1, SH b. Tid: 60-90 min. Rysslands invasion av Ukraina har skapat en massiv flyktingkris. I denna simuleringsövning får eleverna tänka sig in i vad det innebär att behöva fly. Dela in eleverna i grupper om 3-5 personer. Varje grupp representerar en sammanboende familj i ett land som plötsligt anfalls av ett militärt överlägset grannland. (bla citerat från resursen) Kommentar: En riktigt bra övning som simulerar vad som händer när kriget kommer, och där eleverna får möjlighet att interagera med det som händer
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
4. Tak över huvudet - migration och mänskliga rättigheter
På Globalamalen.se's hemsida. Film. Tema: Migration. Målgrupp: Högstadiet, Gymnasiet. Tid: 30-60 minuter. Inled med att se klippet med din klass: Fatimas teckningar ? Där barnen sover ? Ett fotoprojekt av Magnus Wennman. Kriget i Syrien har pågått i snart fem år och mer än två miljoner barn befinner sig på flykt inom eller utanför landets gränser. Sitt i grupper, Dela med dig av din historia. Diskutera t.ex. hur du gör när du har svårt att sova. (bla citerat från resursen) Kommentar: En viktig film som belyser hur barn i krigsdrabbade länder har det
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
5. Värderingsövning om migration
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2. Tid: 20-45 min. Berättelser som handlar om papperslösa arbetare, hur svårt det kan vara att få visum för att resa till Sverige och om människosmuggling. Läraren berättar vad som hänt, bryter mitt i och låter eleverna ta ställning till en etisk fråga med hjälp av ja- och nejlappar. (bla citerat från resursen) Kommentar: Verklighetstrogna berättelser om migration, där eleverna får möjlighet att interagera med det som händer
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
6. Vem får passera gränsen?
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2. Tid: 45-60 min. Eleverna blir indelade i två länder. Det ena är en välmående demokrati. Det andra är en fattig diktatur. De får - utifrån sina rådande positioner - bestämma vilka som ska få passera gränsen mellan länderna. Men därefter får de byta plats. Håller argumenten då? (bla citerat från resursen) Kommentar: En rolig övning som fokuserar på gränsen mellan två länder och bestämmelserna om vilka som får passera gränsen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
7. En värld i rörelse
På Amnesty's hemsida. Elevtext. Tema: Migration. Målgrupp: HI 2, SH 2, SH 1b. Tid: 30-90 min. Följande områden behandlas: definitioner av vem som är flykting och vem som är migrant; vilka rättigheter flyktingar och migranter har och hur dessa kan skyddas; teorier och modeller som förklarar varför människor migrerar (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett bra självstudie-material med verklighetstrogna berättelser
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]
8. Presentationsteknik
På Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Migration. Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2. Tid: 120-180 min. Eleverna får arbeta i grupper, söka information och sammanställa ett bildspel om situationen i några länder som många flyr ifrån. Övningen är inspirerad av en speciell presentationsteknik som heter Pecha Kucha. Varje bild får visas högst 20 sekunder (bla citerat från resursen) Kommentar: En övning om ett viktigt ämne, varför flyr människor från sina länder. Uppgiften att hitta information på nätet och sammanställa 20 bilder känns dock för svår
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]