Lektionstema: Rättvisa |
Introduktion till temat |
Den rikaste 20% av världens befolkning förbrukar 80% av jordens resurser. Medan den fattigaste 80% förbrukar 20% av resurserna. Dessutom är det dessa 80% av befolkningen som tillverkar dessa resurser. Det kan man undra om det är rättvist [1].
Orättvist är också att det är de rika länderna som orsaker klimatförändringarna men att det är de fattiga länderna som drabbas av dem [2]
Källor:
1. Hemsida, 20% av världens befolkning förbrukar 80% av jordens resurser. Är detta rättvist?. Globaliseringsbloggen
2. Hemsida, Global rättvisa nu. Klimataktion
Resurser |
1. Fyra hörn
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. Övningen gÃ¥r ut pÃ¥ att du som ledare läser upp ett pÃ¥stÃ¥ende om social och ekonomisk rättvisa och ger fyra förslag pÃ¥ svar, ett för varje hörn i rummet. Deltagarna fÃ¥r antingen välja nÃ¥got av de tre färdiga förslagen eller det öppna hörnet och formulera ett eget alternativ. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
2. Heta stolen
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. I den här övningen fÃ¥r deltagarna markera sina Ã¥sikter genom att antingen byta plats med nÃ¥gon annan (om man hÃ¥ller med) eller sitta kvar pÃ¥ sin stol (om man inte hÃ¥ller med). (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
3. Termometern
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. I den här värderingsövningen fÃ¥r deltagarna ta ställning till ett pÃ¥stÃ¥ende genom att placera sig längs en imaginär linje pÃ¥ golvet (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
4. HÃ¥l i hinken
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 15-20 minuter. Detta är en stafett där lagen har olika förutsättningar frÃ¥n början. Det är en bra lek för att inleda samtal om kapital- och skatteflykt. Lagens uppgift är att samla sÃ¥ mycket vatten som möjligt i sin hink frÃ¥n den stora baljan. Skillnaden för de olika lagen är att det ena fÃ¥r en hink med ett litet hÃ¥l i botten sÃ¥ att vatten rinner ut. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
5. Utanför och innanför
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 12 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. I den här övningen fÃ¥r deltagarna fundera kring frÃ¥gor som rör vilka i vÃ¥rt samhälle och vÃ¥r värld som pÃ¥ olika sätt är utanför och hur det kan kännas. Alla utom en i gruppen ställer sig med axlarna mot varandra och bildar en cirkel. Den sista gruppdeltagaren ska sedan pÃ¥ olika sätt försöka ta sig in i ringen. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
6. Korruptionsstafett
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 10 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. I den här övningen fÃ¥r deltagarna prova pÃ¥ hur det känns när korruption hindrar och försämrar resultat, det i en sorts orättvis vattenstafett. Lagen ska med hjälp av behÃ¥llaren pÃ¥ tid transportera sÃ¥ mycket vatten som möjligt genom hinderbanan och hälla det i hinken. Det ena laget fÃ¥r en "vanlig" hinderbana. Det andra laget mÃ¥ste dock betala mutor i form av vatten längs vägen (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
7. Handelsspelet - spelet om världsmarknaden
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: ca 1 timma. I den här övningen fÃ¥r deltagarna prova pÃ¥ hur det är att verka i en (förenklad) modell av världsmarknaden. Det fnns tre varor att köpa pÃ¥ marknaden. Alla dessa kan bytas mot guld. De
tre varorna är: socker, soja och trä. Spelet genomförs i fem omgÃ¥ngar. Mellan varje omgÃ¥ng är det en liten paus dÃ¥ Ekonominyheterna sänds. Den med mest guld vinner (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
8. Debatt
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 16 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 40-60 minuter. I den här övningen fÃ¥r deltagarna fundera kring olika globala frÃ¥gor. Den här övningen har barnarbete som ämne men det kan varieras. Varje grupp fÃ¥r en stÃ¥ndpunkt tilldelad sig, för eller emot barnarbete. Varje grupp fÃ¥r tjugo minuter pÃ¥ sig att samla argument och utse ett sprÃ¥krör för gruppen. Därefter börjar debatten (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
9. Drömlandet
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 45 minuter och uppÃ¥t. Drömlandet är ett rollspel. Tillsammans ska gruppdeltagarna komma pÃ¥ sju omrÃ¥den som är viktigt att satsa resurser pÃ¥ i deras drömland. Varje land fÃ¥r 40 godisbitar vilket är deras lands pengar. De ska komma överens om hur dessa ska disponeras i de sju skÃ¥larna. Under spelets gÃ¥ng ändras spelets förutsättningar, t.ex. genom skatteflykt och korrumperade deltagare som äter upp godisen (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
10. Extrem fattigdom
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 12 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 1 timme. I den här övningen fÃ¥r deltagarna en upplevelse av hur det är att överleva pÃ¥ cirka
1,25 dollar (ca tio kronor) om dagen, en vanlig defnition av extrem fattigdom. Ta med deltagarna till en vanlig mataffär i närheten. Dela ut tio kronor var till deltagarna. De ska försöka köpa sÃ¥ mycket mat som möjligt för pengarna (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
11. Förutsättningar - ett steg framåt
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 15 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 30 minuter och uppÃ¥t. I den här övningen fÃ¥r deltagarna perspektiv pÃ¥ olika människors förutsättningar. Dela ut en lapp var till deltagarna. PÃ¥ lappen beskrivs kort vem var och en av deltagarna ska vara. Deltagarnas uppgift är att, utifrÃ¥n de pÃ¥stÃ¥enden som läses upp, ta ställning till vad den roll man har fÃ¥tt skulle tycka i frÃ¥gan. Den som har roller som pÃ¥stÃ¥endet stämmer in pÃ¥ tar ett steg framÃ¥t (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
12. Quiz om skatteflykt
På Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 15 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. Den här övningen kan användas som en avstämning efter ett pass om skatteflykt. Det är ocksÃ¥ möjligt att göra det till en tävling där det gäller för lagen att hitta de rätta svaren pÃ¥ Diakonias hemsida (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]
13. Skriva dikter
På Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Lustfyllt sätt att arbeta kring begreppet rättvisa. Inled med att göra övningar med gruppen, exempelvis värderingsövningar kring rättvisa. Ge deltagarna sedan papper och pennor och be eleverna att skriva minst en dikt pÃ¥ temat rättvisa. Syftet är att ge deltagarna möjlighet att reflektera över egna beteenden och fundera över hur man kan skapa engagemang hos andra. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 68.)]