LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
3. Rättvisa
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Lektionstema: Rättvisa
Introduktion till temat

Den rikaste 20% av världens befolkning förbrukar 80% av jordens resurser. Medan den fattigaste 80% förbrukar 20% av resurserna. Dessutom är det dessa 80% av befolkningen som tillverkar dessa resurser. Det kan man undra om det är rättvist [1].

Orättvist är också att det är de rika länderna som orsaker klimatförändringarna men att det är de fattiga länderna som drabbas av dem [2]

Källor:
1. Hemsida, 20% av världens befolkning förbrukar 80% av jordens resurser. Är detta rättvist?. Globaliseringsbloggen
2. Hemsida, Global rättvisa nu. Klimataktion

Resurser

1. Fyra hörn - social och ekonomisk rättvisa
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 14 år och uppåt. Tid: 10-20 minuter. Övningen går ut på att du som ledare läser upp ett påstående om social och ekonomisk rättvisa och ger fyra förslag på svar, ett för varje hörn i rummet. Deltagarna får antingen välja något av de tre färdiga förslagen eller det öppna hörnet och formulera ett eget alternativ. (bla citerat från resursen) Kommentar: Kul och enkel övning där eleverna får kombinera att formulera åsiker med att förflytta sig runt i rummet
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

2. Ett steg framåt - social och ekonomisk rättvisa
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 15 år och uppåt. Tid: 30 minuter och uppåt. I den här övningen får deltagarna perspektiv på olika människors förutsättningar. Dela ut en lapp var till deltagarna. På lappen beskrivs kort vem var och en av deltagarna ska vara. Deltagarnas uppgift är att, utifrån de påståenden som läses upp, ta ställning till vad den roll man har fått skulle tycka i frågan. Den som har roller som påståendet stämmer in på tar ett steg framåt (bla citerat från resursen) Kommentar: Intressant övning som belyser vilka förutsättningar som männiksor i olika delar av världen har
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

3. Två världar i samma kvarter
Globalamalen.se's hemsida. Film. Tema: Rättvisa. Målgrupp: Grundskolan. Tid: 30 minuter. Utvecklingen i världen skiljer sig mellan och inom olika regioner och länder - ibland kan det till och med vara stor skillnad inom ett och samma kvarter. I denna diskussions- eller skrivövning får vi möjlighet att fundera över varför det ser ut som det gör i världen samt reflektera över vad social rättvisa innebär. (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant övning som belyser mötet mellan fattiga och rika i samma del av världen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

4. The danger of a single story
Globalamalen.se's hemsida. Film. Tema: Rättvisa. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: 60 minuter. Be eleverna titta på Chimamanda Adichies TED-tal The danger of a single story på www.youtube.com (17 min på engelska). Syftet är att eleverna får möjlighet att reflektera över, och diskutera, hur vi inhämtar vår kunskap om andra människor, kulturer och länder ? vad fördomar kan leda till samt vilken roll fakta kan ha för att få ökad kunskap, nya vinklar och större förståelse. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra film med efterföljande diskussionsfrågor om hur viktigt det är att ha flera olika perspektiv
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

5. Vår matförbrukning
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: Grundskolan och gymnasiet. Tid: 60 minuter. Låt eleverna titta på bildspelet som tidningen Time Magazine gjort utifrån fotografen Peter Menzels bok ?Hungry Planet?. Boken visar bilder på en veckas matförbrukning hos 35 familjer i 26 olika länder runt om i världen. Låt sedan eleverna diskutera sina egna konsumtionsvanor samt reflektera över hur tillgången till mat, matpriser och olika konsumtionsmönster ser ut i andra delar av världen. (bla citerat från resursen) Kommentar: Intressant övning som visar matförbrukningen i olika familjer och länder. Hur mycket av denna mat kastas, sk matsvinn?, och hur många människor i världen lider av hunger
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

6. Drömlandet - social och ekonomisk rättvisa
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 14 år och uppåt. Tid: 45 minuter och uppåt. Drömlandet är ett rollspel. Tillsammans ska gruppdeltagarna komma på sju områden som är viktigt att satsa resurser på i deras drömland. Varje land får 40 godisbitar vilket är deras lands pengar. De ska komma överens om hur dessa ska disponeras i de sju skålarna. Under spelets gång ändras spelets förutsättningar, t.ex. genom skatteflykt och korrumperade deltagare som äter upp godisen (bla citerat från resursen) Kommentar: En övning som simulerar vad som händer vid skatteflykt och korruption. 40 godisar per grupp blir dock väldigt mycket godis att köpa in. Sen händer det inte så mycket under spelets gång
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

7. Utanför och innanför - social och ekonomisk rättvisa
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 12 år och uppåt. Tid: 10-20 minuter. I den här övningen får deltagarna fundera kring frågor som rör vilka i vårt samhälle och vår värld som på olika sätt är utanför och hur det kan kännas. Alla utom en i gruppen ställer sig med axlarna mot varandra och bildar en cirkel. Den sista gruppdeltagaren ska sedan på olika sätt försöka ta sig in i ringen. (bla citerat från resursen) Kommentar: En övning som simulerar vad utanförskap i samhället kan upplevas som. De efterföljande diskussionsfrågorna är bra
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

8. Termometern - social och ekonomisk rättvisa
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 14 år och uppåt. Tid: 10-20 minuter. I den här värderingsövningen får deltagarna ta ställning till ett påstående genom att placera sig längs en imaginär linje på golvet (bla citerat från resursen) Kommentar: En enkel övning där eleverna får visa var de står i olika frågor om rättvisa
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

9. Heta stolen - social och ekonomisk rättvisa
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: 14 år och uppåt. Tid: 10-20 minuter. I den här övningen får deltagarna markera sina åsikter genom att antingen byta plats med någon annan (om man håller med) eller sitta kvar på sin stol (om man inte håller med). (bla citerat från resursen) Kommentar: En rolig övning som kombinerar vardagsmotion med att ta ställning till olika åsikter
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

10. Vad ser du?
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Rättvisa. Målgrupp: Grundskola, gymnasiet. Tid: 60 minuter. Beskriva och tolka bilder. Svara på frågorna: Vad ser du på bilden? Vem är personen? Vad tänker hon? Var är bilden tagen? Syftet är att utgå från elevernas förförståelse om global utveckling (bla citerat från resursen) Kommentar: Det är inte helt lätt att tolka de två bilderna
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

11. Vad är din bild av världen?
Globalamalen.se's hemsida. Film. Tema: Rättvisa. Målgrupp: Grundskola, gymnasiet. Tid: 60 minuter. Titta på bilder och gissa var i världen de bor. Prata och jämför med hur vi lever här i Sverige. Titta på filmklipp som berättar om Globala målen för hållbar utveckling. Om det globala målet 10 Minskad ojämlikhet. (bla citerat från resursen) Kommentar: Tyvärr funkar inte länken till bilderna
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

Andra sajter: