LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
4. Allmänt
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Lektionstema: Mänskliga rättigheter allmänt
Introduktion till temat

Mänskliga rättigheter kan tyckas vara självklara, men i många länder är det inte det. Inte ens i Sverige alla gånger.

Vilka rättigheter finns det? På regeringens hemsida om de mänskliga rättigheterna, finns flera av de olika rättigheterna listade.[2]. Det är t.ex. de självklara rättigheterna såsom rätt till yttrandefrihet och skydd mot tortyr. Men det är även t.ex. rätten till hälsa och utbildning, alltså rätten till ett liv utan fattigdom. Man kan säga att en del av rättigheterna är politiska och medborgerliga, och en del är ekonomiska, sociala och kulturella. [3]. På youthforhumanrights.org hemsida finns en förenklad version av de olika rättigheterna. [4]

Historiskt sett var det efter andra världskriget som världens länder samlades och skapade det som idag heter FN (Förenta nationerna). De kom överens om något som kallas FNs allmäna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Förklaringarna vad däremot inte juridiskt bindande. Därför skaffades senare något som kallas för konvetioner. Dessa måste länderna följa. Ett exempel på konventioner är barnkonventionen - konventionen om barns rättigheter.[3]

Vem har ansvaret för att de mänskliga rättigheterna ska uppfyllas? Naturligtvis

Källor:
1. Hemsida, Mänskliga rättigheter. Expo skola
2. Hemsida, Vilka rättigheter finns det?. Regeringen
3. Hemsida, På lätt svenska: Vad är mänskliga rättigheter?. Regeringen
4. Hemsida, FNs allmäna förklaring om de mänskliga rättigheterna - förenklad version. Youth for human rights

Resurser

1. Det nya landet: simuleringsövning
Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1B, HI 2. Tid: 60-120 min. En skolklass på en öde ö. Ett nytt land. Men vilka rättigheter ska gälla? En övning som ger eleverna möjlighet att reflektera kring vad mänskliga rättigheter innebär (bla citerat från resursen) Kommentar: En väl genomarbetad simuleringsövning, som på ett realistiskt sätt simulerar scenarier från verkligheten.
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

2. Replik: övning i argumentationsteknik
Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b, SV 1. Tid: 120-150 min. Borde övervakningen skärpas? Ska Sverige återinföra dödsstraffet? Och är det dags att förbjuda rasistiska organisationer. Replik är en övning som hämtat inspiration från TV:s debattprogram. Tre ämnen, tre filmer, flera olika lag. I övningen Replik får eleverna möta varandra i debatt om mänskliga rättigheter. (bla citerat från resursen) Kommentar: En rolig och intressant övning, där elever får ta ställning för åsikter, som de själva inte nödvändigtvis står för
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

3. Uppdrag mänskliga rättigheter
Amnesty's hemsida. Film. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b. Tid: 10-50 min. FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna är ett av världens viktigaste dokument. Men varför tillkom förklaringen, vad innehåller den och vad har den för betydelse i dagens värld? I minidokumentären Uppdrag: Mänskliga rättigheter varvas historia med nutid och både forskare och aktivister ger sina perspektiv på förklaringen och dess betydelse. (bla citerat från resursen) Kommentar: En spännande film som visar hur FN:s mänskliga rättigheter växer fram efter andra världskriget, samt bra diskussionsfrågor efter filmen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

4. Riksdagsvalet 2022 - rättigheter är inget val
Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b, SH 2, ENG 5. Tid: 60-120 min. De mänskliga rättigheterna är universella och Sveriges åtaganden enligt internationell rätt måste respekteras oavsett vem som bildar regering efter valet. Men hur framställs mänskliga rättigheter i riksdagspartiernas valbudskap? På vilka sätt tar det sig uttryck i valfilmer, partiledardebatter och politiska program? (bla citerat från resursen) Kommentar: En spännande och omfattande uppgift där eleverna ska analysera olika valmaterial
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

5. Vad är mänskliga rättigheter
Amnesty's hemsida. Film. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1B. Tid: 5-45 min. I denna film introduceras de mänskliga rättigheterna. I en nedladdningsbar pdf finns även flera diskussionsfrågor till filmen. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra film på två och en halv minut, som på ett enkelt sätt bekskriver aspekter av de mänskliga rättigheterna. De åtta diskussionsfrågorna efter filmen ger utrymme att variera tiden från fem till 45 minuter
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

6. Rättigheter nu
Amnesty's hemsida. Elevtext. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b. Tid: 20-40 min. Här kan du ladda ner en text som redogör för grundläggande idéer, internationella samarbeten och hur människor kan försvara sina egna och andras rättigheter. Till elevtexten finns även studiehandledning med reflektionsfrågor och uppgifter (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett bra självstudie-material där eleverna på egen hand får läsa sig till information om de mänskliga rättigheterna. Dem medföljande lärarhandledningen med uppgifter gör det möjligt att dela upp läsandet. Notera att det inte är helt lätt att hitta elevtexten, scrolla ner till meningen Elevtext finns här på en särskild elevportal, och klicka på här
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

7. Att urkräva sina egna och andras mänskliga rättigheter
Amnesty's hemsida. Film. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b. Tid: 3-80 min. De mänskliga rättigheterna gäller alla, nu och i framtiden. Men hur kan de mänskliga rättigheterna utkrävas? I filmen får vi möta Markus, Sara, Amria och Eman. Deras mänskliga rättigheter har kränkts. Frågan är vad de kan göra? (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning där eleverna får undersöka vilka instanser inom rättsväsendet som en person kan vända sig till när deras rättigheter kränks.
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

8. Argumentationsövning på engelska
Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: Eng 5, eng 6, eng 7. Tid: 60-80 min. Eleverna ska i grupper om fyra välja ett ämne, dela upp sig i par, ta ställning för eller mot, och sedan argumentera för sin ståndpunkt med stöd i olika rättigheter. Materialet består av en kort elevtext med tillhörande instruktioner, fem olika debattämnen på engelska, samt en lista med rättigheter att basera sina argument på. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning på engelska där eleverna får debattera för och emot i olika debattämnen, som t.ex rätten till att bära vapen, och rätten till sjukvård, genom att använda olika artiklar i FN mänskliga rättigheter. Eleverna lär sig t.ex inse att olika artiklar kan stå i konflikt med varandra
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

9. Klimatkrisen - simuleringsövning
Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b, SH 2. Tid: 60-120 min. Hur påverkas människors rättigheter av klimatförändringarnas konsekvenser? Syftet med övningen är att introducera idén att klimatkrisen också är en människorättskris. Övningen syftar också till att utveckla en förståelse för hur klimatkrisen slår olika hårt mot olika länder, men också mot olika grupper inom länder. (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant övning där läraren läser upp olika klimatscenarier och kopplar ihop klimatkrisen med de mänskliga rättigheterna, genom att jämföra hur ett rikt land i norr påverkas och ett fattigt land i syd
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

10. Fotbolls-VM i Qatar
Amnesty's hemsida. Film. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b, SH 2. Tid: 45-80 min. Snart går avsparken för herrarnas fotbolls-VM i Qatar. Det blir en folkfest för spelarna och åskådarna, men det har det inte varit för de miljontals migrantarbetare som utgör 95 procent av arbetskraften. I övningen belyser vi de människorättskränkningar som är en konsekvens av beslutet att arrangera årets fotbolls-VM i Qatar. (bla citerat från resursen) Kommentar: En viktig film som belyser immigrantarbetarnas situation i Qatar, och ställer frågan vem som bär ansvaret
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

11. Mänsklga rättigheter i en pandemi
Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b, SH 2. Tid: 60-80 min. Just nu pågår en pandemi som saknar motstycke sedan spanska sjukan svepte över världen för hundra år sedan. Det nya coronaviruset får enorma konsekvenser på många områden, inte minst när det gäller mänskliga rättigheter. Eleverna får värdera sju olika åtgärder och ta ställning till om dessa är tillåtna även om de begränsar mänskliga rättigheter (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant övning som undersöker hur olika åtgärder påvkerar de mänskliga rättigheterna
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

12. Vad är ett personnummer värt - mänskliga rättigheter
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 10 år och uppåt. Tid: 10-20 minuter. Övningen inleder med en berättelse om Mae från Thailand som var statslös, dvs saknade personnummer. Deltagarna ska nu försöka spåna/leta fram information på internet, vilka rättigheter och möjligheter som hänger ihop med att ha ett svenskt medborgarskap och därmed ett svenskt personnummer. (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant övning som belyser hur viktigt det är att ha ett personnummer. Dock verkar berättelsen om Mae saknas
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

13. Fyra hörn - mänskliga rättigheter
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 12 år och uppåt. Tid: 10-20 minuter. Övningen går ut på att du som ledare läser upp ett påstående och ger fyra förslag på svar, ett för varje hörn i rummet. Deltagarna får antingen välja något av de tre färdiga förslagen eller det öppna hörnet och formulera ett eget alternativ. (bla citerat från resursen) Kommentar: Kul och enkel övning där eleverna får kombinera att formulera åsiker med att förflytta sig runt i rummet
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

14. Mänskliga rättigheter i ett historiskt och globalt perspektiv
Globalamalen.se's hemsida. Film. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: 10-15 timmar. Uppgiften innefattar både självstudier och gruppdiskussioner. I den del som handlar om att gestalta någon av de personer som genom historien kämpat för de mänskliga rättigheterna används IE-metoden - Identifikation skapar Empati. Syftet är att eleverna får lära sig mer om, och resonera kring, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. (bla citerat från resursen) Kommentar: En spännande uppgift där eleverna får välja en person från historien som bidragit med att kämpa för de mänskliga rättigheterna, och läsa på och redovisa om denna person. En väldigt omfattande övning på ca 10-15 timmar, men som kan kortas ner. Listan på personer hittas där det står HÄR i texten alldeles under rubriken Människorna bakom rättigheterna
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

15. Korten på bordet - 17 globala mål
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: Grundskolan, gymnasiet. Tid: 30-60 min. Skriv ut målen och gör en kortlek av dem. Eleverna får dra ett mål ur högen. Ge dem i uppgift att diskutera hur de i sin vardag kan hjälpa till att uppnå detta mål. Korten kan också användas till att spela memory. Syftet är att bekanta sig med de globala målen för hållbar utveckling genom att använda en kortlek som illustrerar samtliga 17 mål. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning för att lära sig de globala målen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

16. Termometern - mänskliga rättigheter
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 14 år och uppåt. Tid: 10-20 minuter. I den här värderingsövningen får deltagarna ta ställning till ett påstående genom att placera sig längs en imaginär linje på golvet (bla citerat från resursen) Kommentar: En enkel övning där eleverna får visa var de står i olika frågor om mänskliga rättigheter
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

17. Var står du?
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: gymnasiet. Tid: 30-60 min. Eleverna får bl.a placera sig efter en linje. Efter de har placerat sig efter linjen intervjuar du eleverna och frågar varför de står där de står. Syftet är att problematisera kring olika begrepp och utgångspunkter när det gäller synen på mänskliga rättigheter. Se gärna det 16:e globala målet kring "Fred och rättvisa" (bla citerat från resursen) Kommentar: Lite oklart vad uppgiften går ut på
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

Andra sajter: