LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
4. Allmänt
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Lektionstema: Mänskliga rättigheter allmänt
Introduktion till temat

Mänskliga rättigheter kan tyckas vara självklara, men i många länder är det inte det. Inte ens i Sverige alla gånger.

Vilka rättigheter finns det? På regeringens hemsida om de mänskliga rättigheterna, finns flera av de olika rättigheterna listade.[2]. Det är t.ex. de självklara rättigheterna såsom rätt till yttrandefrihet och skydd mot tortyr. Men det är även t.ex. rätten till hälsa och utbildning, alltså rätten till ett liv utan fattigdom. Man kan säga att en del av rättigheterna är politiska och medborgerliga, och en del är ekonomiska, sociala och kulturella. [3]. På youthforhumanrights.org hemsida finns en förenklad version av de olika rättigheterna. [4]

Historiskt sett var det efter andra världskriget som världens länder samlades och skapade det som idag heter FN (Förenta nationerna). De kom överens om något som kallas FNs allmäna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Förklaringarna vad däremot inte juridiskt bindande. Därför skaffades senare något som kallas för konvetioner. Dessa måste länderna följa. Ett exempel på konventioner är barnkonventionen - konventionen om barns rättigheter.[3]

Vem har ansvaret för att de mänskliga rättigheterna ska uppfyllas? Naturligtvis

Källor:
1. Hemsida, Mänskliga rättigheter. Expo skola
2. Hemsida, Vilka rättigheter finns det?. Regeringen
3. Hemsida, På lätt svenska: Vad är mänskliga rättigheter?. Regeringen
4. Hemsida, FNs allmäna förklaring om de mänskliga rättigheterna - förenklad version. Youth for human rights

Resurser

1. Det nya landet: simuleringsövning
Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1B, HI 2. Tid: 60-80 min. En skolklass pÃ¥ en öde ö. Ett nytt land. Men vilka rättigheter ska gälla? En övning som ger eleverna möjlighet att reflektera kring vad mänskliga rättigheter innebär (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

2. Vad är mänskliga rättigheter
Amnesty's hemsida. Film. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1B. Tid: 5-45 min. I denna film introduceras de mänskliga rättigheterna. I en nedladdningsbar pdf finns även flera diskussionsfrÃ¥gor till filmen. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

3. Historieövning i argumentationsanalys
Amnesty's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 2. Tid: 30-45 min. Dödsstraffet avskaffades i Sverige 1921 i fredstid och beslutet föregicks av en lÃ¥ng debatt. Men vilka argument användes i debatten? Det fÃ¥r eleverna undersöka (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

4. Vad är mänskliga rättigheter
Amnesty's hemsida. Elevtext. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: SH 1a1, SH 1b. Tid: 20-40 min. Här kan du ladda ner en text som redogör för grundläggande idéer, internationella samarbeten och hur människor kan försvara sina egna och andras rättigheter. Till elevtexten finns även studiehandledning med reflektionsfrÃ¥gor och uppgifter (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Amnesty's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Amnesty's hemsida]

5. Flyktingspelet
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. Läraren släcker ljuset och börjar en berättelse. Du bor i ett land lÃ¥ngt borta frÃ¥n Sverige, där du gÃ¥r i skolan, umgÃ¥s med familjen, spelar fotboll. Men plötsligt uppstÃ¥r en konflikt i landet och ni mÃ¥ste fly. Eleverna mÃ¥ste nu snabbt skriva ned vilka som ska följa med, vad de ska packa. Den här övningen är en bra inledning till att prata om hur det kan kännas att tvingas pÃ¥ flykt. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

6. Fyra hörn
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 12 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. Övningen gÃ¥r ut pÃ¥ att du som ledare läser upp ett pÃ¥stÃ¥ende och ger fyra förslag pÃ¥ svar, ett för varje hörn i rummet. Deltagarna fÃ¥r antingen välja nÃ¥got av de tre färdiga förslagen eller det öppna hörnet och formulera ett eget alternativ. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

7. Heta stolen
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. I den här övningen fÃ¥r deltagarna markera sina Ã¥sikter genom att antingen byta plats med andra (om man hÃ¥ller med) eller sitta kvar pÃ¥ sin stol (om man inte hÃ¥ller med). (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

8. Termometern
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. I den här värderingsövningen fÃ¥r deltagarna ta ställning till ett pÃ¥stÃ¥ende genom att placera sig längs en imaginär linje pÃ¥ golvet (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

9. Världens bästa land för barn
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 12 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 20-30 minuter. I den här övningen fÃ¥r deltagarna tillsammans fundera över hur de tror att Sverige sköter sig vad gäller barns rättigheter. Mät upp en linje pÃ¥ golvet. Ge gruppen en uppsättning av barnkonventionens olika artiklar. Uppgiften är nu att placera rättigheterna längs linjen beroende pÃ¥ hur väl deltagarna tror att Sverige uppfyller respektive rättighet (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

10. Bokcharader
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 10 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. Diakonia driver ett barnlitteraturprogram i flera länder i Mellanöstern. I början översatte man svenska böcker som Pippi LÃ¥ngstrump, Mamma Mu och Alfons Ã…berg frÃ¥n svenska till arabiska. Varje deltagare fÃ¥r en barnbokskaraktär som den ska försöka gestalta. Den fÃ¥r använda tecken och gester men inga ord eller ljud. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

11. Dina rättigheter - vilka ska bort?
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 16 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 20-30 minuter. I den här övningen fÃ¥r deltagarna reflektera över sina rättigheter och vilka av dem som är viktigast att behÃ¥lla. Dela in deltagarna i grupper om tre till fyra personer. Förse dem med en uppsättning av rättigheterna var. Deltagarna ska allteftersom välja bort rättigheter, och spara de som är viktigast. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

12. Rättigheter och skyldigheter
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 12 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 20-30 minuter. Grupperna ska skriva ner de viktigaste rättigheterna de har, en rättighet pÃ¥ varje lapp. Grupperna ska sedan pÃ¥ de gröna lapparna skriva skyldigheter som är kopplade till rättigheterna de skrivit ner tidigare. Därefter ska grupperna blanda sina lappar och lämna över dem till en annan grupp. Det gäller dÃ¥ för grupperna att para ihop den andra gruppens rättigheter och skyldigheter. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

13. Vad är ett personnummer värt
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: 10 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. Övningen inleder med en berättelse om Mae frÃ¥n Thailand som var statslös, dvs saknade personnummer. Deltagarna ska nu försöka spÃ¥na/leta fram information pÃ¥ internet, vilka rättigheter och möjligheter som hänger ihop med att ha ett svenskt medborgarskap och därmed ett svenskt personnummer. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

14. Mänskliga rättigheter ur ett globalt perspektiv
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 10-15 timmar. Eleverna ska läsa in sig pÃ¥ nÃ¥gon av de män och kvinnor som drivit pÃ¥ utvecklingen av de mänskliga rättigheterna. De ska sedan gestalta denna person genom IE-metoden (Identifikation ger empati). Syftet är att eleverna fÃ¥r lära sig mer om, och resonera kring, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Uppgiften innefattar bÃ¥de självstudier och gruppdiskussioner (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

15. Var står du?
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30-60 min. Eleverna fÃ¥r bl.a placera sig efter en linje. Efter de har placerat sig efter linjen intervjuar du eleverna och frÃ¥gar varför de stÃ¥r där de stÃ¥r. Syftet är att problematisera kring olika begrepp och utgÃ¥ngspunkter när det gäller synen pÃ¥ mänskliga rättigheter. Se gärna det 16:e globala mÃ¥let kring "Fred och rättvisa" (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

16. Korten på bordet - 17 globala mål
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 30-60 min. Skriv ut mÃ¥len och gör en kortlek av dem. Eleverna fÃ¥r dra ett mÃ¥l ur högen. Ge dem i uppgift att diskutera hur de i sin vardag kan hjälpa till att uppnÃ¥ detta mÃ¥l. Korten kan ocksÃ¥ användas till att spela memory. Syftet är att bekanta sig med de globala mÃ¥len för hÃ¥llbar utveckling genom att använda en kortlek som illustrerar samtliga 17 mÃ¥l. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

17. Dina rättigheter - vilka ska bort?
Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 15-25 minuter. Eleverna fÃ¥r en lista med mänskliga rättigheter. Ge gruppen fem minuter att välja bort fyra av rättigheterna. Diskutera sedan om det t.ex. finns vissa rättigheter som är lättare att stryka än andra. Syftet är att övningen ska fÃ¥ eleverna att ta ställning till etiska frÃ¥gor om rättigheter som vi tar för givet. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 7)]

18. Teatersport
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Mänskliga rättigheter allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Artiklarna i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna eller Barnkonventionen kan illustreras med improviserad teater. Börja med att gÃ¥ igenom de olika artiklarna, och möjligen skriva om dem till lättare svenska. Dela sedan in klassen i tvÃ¥ lag. En och en fÃ¥r eleverna utan att prata försöka förmedla vilken artikel de gestaltar. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 4)]

Andra sajter: