Lektionstema: Globalt allmänt |
Introduktion till temat |
Resurser under detta tema behandlar flera globala teman samtidigt, såsom fattigdom, konlikter och mänskliga rättigheter, se t.ex. resursen "Globalbingo", se nedan.
Källor:
Resurser |
1. Lätt svenska: Agenda 2050
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Lågstadiet till vuxen. Tid: 60-180 min. Det är nu år 2029 och ni har blivit utsedda av FN att ta fram Agenda 2050. Ni behöver både följa upp hur det har gått för Agenda 2030 och ta fram nya övergripande mål, globala mål och delmål om det behövs. Övningens syfte är dels att lära sig mer om Agenda 2030 och Globala målen, dels att försöka utforma en uppdaterad internationell eller nationell agenda. (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt idé att låta eleverna ta fram en plan för Agenda 2050
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
2. Lätt svenska: Bra och dåligt - för mig eller naturen
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Lågstadiet till vuxen. Tid: 60-180 min. Detta spel består av ett spelbräde (40 cmx40 cm) och 24 kort med mänskliga aktiviteter eller företeelser. Spelets syfte är att diskutera hur mänskliga aktiviteter och företeelser påverkar människan och naturen, och hur viktiga dessa är för människan i relation till hur de påverkar naturen. Är ekologiskt jordbruk eller kärnkraft bra eller dåligt för mig. (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett intressant spel där eleverna tar ställning till om en företeelse är bra eller dålig för mig, och bra eller dålig för naturen.
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
3. Bli målmedveten
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Högstadiet till gymnasiet. Tid: 60 min. Gör testet "Bli målmedveten" och diskutera resultatet i smågrupper. Syftet är att få mer kunskap, förståelse och handlingskompetens för en hållbar livsstil genom att göra testet (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt övning där eleverna får svara på drygt 20 frågor, och får som svar vilka av FN:s 17 mål som passar dem att arbeta mot
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
4. Att förverkliga globala målen
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Högstadiet till gymnasiet. Tid: 60 min. Läsa och diskutera utifrån UNDP:s fotoutställning om Globala målen och människorna som engagerar sig för att målen ska bli verklighet. Syftet är att få mer kunskap, förståelse och engagemang för Globala målen för hållbar utveckling genom olika personporträtt presenterade i en fotoutställning. (bla citerat från resursen) Kommentar: Ytterligare en utmärkt övning som inspirerar elverna till att förverkliga de 17 globala målen. Här finns en länk till studera detaljer om varje mål.
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
5. Min farfar och jag
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: 60-120 minuter. Att eleverna - med hjälp av sin egen familjehistoria - får utforska hur världen har förändrats de senaste årtiondena genom det digitala verktyget Gapminder. Nedan följer en steg-för-steg instruktion som visar hur man får fram de olika indikatorerna. Om ni inte tidigare arbetat med Gapminder kan det vara bra att titta närmare på och visa 200 år av utveckling för eleverna. (bla citerat från resursen) Kommentar: Denna övning använder det utmärkta digitala verktyget Gapminder som visar hur tillståndet i världen har förändrats under 200 år tillbaks i tiden
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
6. Ta en lott!
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: gymnasiet. Tid: 1-2 tim. Eleverna får använda Rädda barnens hemsida livslotteriet.se för att se vilket land de skulle födas i. De ska sedan skriva en A4-sida om hur deras liv skulle se ut i detta land. Syftet är att öka deras förståelse och empati för hur deras liv skulle kunna ha blivit om de hade blivit född i ett annat land. (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt uppgift där eleverna får snurra på hjulet och lottas vilket land de skulle ha fötts i, och sedan läsa på om och skriva om landet
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
7. Globala etiska dilemman
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Grundskola, gymnasiet. Tid: 60 minuter. När du och en av dina föräldrar ska handla mat vill du ge en tia till tiggaren som sitter utanför affären. Din förälder tycker att det är bättre att skänka pengarna till en stor global organisation som till exempel Rädda barnen med argumentet att då vet man vart pengarna tar vägen. Detta är ett dilemma till mål 1 Ingen fattigdom. Disutera dilemman till detta och övriga 16 mål. (bla citerat från resursen) Kommentar: Etiska dilemman som är perfekta för diskussion
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
8. Lätt svenska: Vad är globala målen?
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Anpassad grundskola. Tid: 60 minuter. Starta bildspelet och gå igenom det. Film (2,5 min). Diskutera och reflektera tillsammans och gör en mindmap på tavlan ? Varför finns de globala målen? Gå vidare med att diskutera och reflektera kring vad varje enskild person kan göra för att bidra till arbetet. Syftet är att ge eleverna förståelse för vad de globala målen innebär och varför de finns (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt introduktion till vad de globala målen är på lätt svanske, samt en mycket bra film av Carolina Kluft
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
9. Vad är ett hem
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Anpassad grundskola. Tid: 30-40 minuter. Prata om hur ett hem kan se ut runt om i världen. Vissa bor i hus, lägenhet, radhus, hydda eller koja. Avsluta lektionen med att gå in på Gapminder. Välj ut 2-3 länder. Det kommer visas bilder på hur personer lever och bor. Jämför och visa eleverna på exempelvis smartboard eller projektor. Syftet är att låta barnen reflektera över ett grundläggande mänskligt behov - att ha ett hem. Se likheter och skillnader mellan olika hem och kulturer. (bla citerat från resursen) Kommentar: En utmärkt plattform där man kan jämföra levandsförhållanden på olika ställen i världen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
10. #enförbaskadskillnad
På FN's hemsida. Film. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Film ca 2 minuter, diskussionsfrågor 15 minuter. I Sverige använder vi mer än 100 miljoner liter vatten varje år för att koka pasta. Samtidigt saknar var tionde person i världen rent vatten. Med hjälp av en badanka och ett gäng pingviner visar den här två minuter långa filmen hur världen kan bli bättre. Filmen följs av diskussionsfrågor. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra och informativ film med bra efterföljande diskussionfrågor samt fakta om olika teman
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida]
11. FN-rollspel
På FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Varje år deltar över 100 000-tals studenter världen över i allt från mindre FN-rollspel för enstaka skolklasser till stora internationella FN-rollspel med tusentals delegater. Här hittar du tips, rollspelsmaterial, handböcker och annat som gör det enkelt för er att komma igång med FN-rollspel. (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett utmärkt sätt att simulera överläggningar i FN mellan delegater från olika länder. Det ger eleverna en möjlighet att sätta sig in i komplexa globala problem
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida]
12. Den globala labyrinten
Av användare: admin. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Alla nivåer. Tid: 45-60 min. Detta är ett labyrintspel i 3 dimensioner där spelaren förväntas navigera i en labyrint och hitta FNs globala hållbarhetsmålKommentar: Inte för att vara partisk (det är jag admin som gjort denna övning), men detta är en utmärkt övning som kombinerar nöje med det pedagogiska syftet att lära sig de 17 globala målen
[Direktlänk till resursen]
13. Framtidsmål: drömmar och framtidstro!
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: förskolan. Tid: Ej specificerat. Från att bygga en egen stad med kartonger och fundera på vad som behövs i den, komma på positiva ekologiska avtryck vi kan göra för jorden och oss själva, till att vara den som bestämmer allt för en dag. (bla citerat från resursen) Kommentar: En allsidig övning där bla eleverna får skilja mellan ekologiska fotavtryck och ekologiska handavtryck
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
14. Framtidsmål: Jag i världen!
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: förskolan. Tid: Ej specificerat. Skapa ett häfte som får barnen i din grupp att fundera kring deras plats i världen, vilka de är och deras livsberättelse. Fortsätt med fler övningar som utmanar normer och skapar diskussioner kring hur exempelvis familjer och barn världen över bor under olika förhållanden. (bla citerat från resursen) Kommentar: Flera olika övningar med eleven i centrum
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
15. Lätt svenska: Äga, hyra, låna, dela eller avstå
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Lågstadiet till vuxen. Tid: 0-60 min. Ett spel som består av ett spelbräde (40 cmx40 cm) och 24 kort med saker eller aktiviteter. Spelets syfte är att diskutera vårt förhållande till de saker vi använder eller skulle vilja använda. Behöver vi verkligen äga våra saker? Vilka saker är smarta att hyra eller dela på? Vad kan du leva utan? (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning där eleverna lär sig inse att allt inte behöver ägas, man kan låna eller dela på saker. Dock är spelet inte mycket till spel
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
16. Lätt svenska: Spelet om globala målen
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Lågstadiet till vuxen. Tid: 60-180 min. Detta spel består av ett spelbräde (40 cmx40 cm) och 17 kort med FN:s globala mål för hållbar utveckling. Spelets syfte är att lära sig mer om varje mål genom att para ihop målen med en dimension av hållbar utveckling och argumentera för sin åsikt. Bidrar t.ex. mål 14 - hav och marina resurser mest till den ekologiska eller den ekonomiska dimensionen av hållbar utveckling? (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett spel som lär eleverna vilken dimension av hållbar utveckling som ett globalt mål tillhör. Det kan vara bra att först läsa den rekommenderade länken om bla dimensioner. Spelet kanske dock hade mer att önska
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
17. När jag var 11
På Globalamalen.se's hemsida. Film. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Grundskola. Tid: 120-240 minuter. Se filmen 'I am eleven' i sin helhet (Filmcentrum) eller som trailer. I filmen berättar ett antal barn från hela världen om familj, vänner, skola, drömmar och tankar om framtiden. Efter filmen får gruppen samtala utifrån frågorna: Vem är barn? Vad behöver ett barn? Syftet är att belysa barns situation, olika förutsättningar och framtidsdrömmar globalt. (bla citerat från resursen) Kommentar: Om du inte har tillgång till hela filmen kan du se trailern på ca 2 minuter. I trailern får vi en inblick i hur barn upplever världen
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
18. Film från Uganda: värdegrund i skolan och samhället
På Globalamalen.se's hemsida. Film. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Grundskolan och gymnasiet. Tid: 60 minuter. Låt eleverna se filmen. När eleverna sett filmen, dela in dem mindre grupper och be dem därefter skapa egna skyltar eller en Powerpoint som representerar deras syn på sitt samhälles och sin skolas värdegrund. Syftet är att eleverna får inblick i, och kan identifiera sig med, unga människors livssituation i andra delar av världen (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning där eleverna får se hur skolan i Ugande skapar skyltar med olika värderingar, och sedan uppmanas att göra samma sak och jämföra
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
19. Vad är hem för dig?
På Globalamalen.se's hemsida. Film. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Grundskolan, gymnasiet. Tid: ca 1 timme. Skriv ordet "HEM" på tavlan och låt eleverna få associera fritt. Titta sedan på filmen "Home". Eleverna får sedan i uppgift att skriva en text med rubriken "Hem för mig". Avsluta med frågan: Vilket hem skulle du önska att ditt framtida barn fick? Syftet är att låta eleverna reflektera över ett grundläggande mänskligt behov, att ha ett hem. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning där eleverna får associera vad ett hem är för dem
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
20. Att dela mitt mål
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Grundskolan, gymnasiet. Tid: 60+60 min. Skrivuppgift. Visa och berätta om de 17 globala målen. Eleverna skriver sedan berättelser utifrån egna erfarenheter relaterade till ett av de 17 globala målen. Avslutningsvis ska eleverna dela berättelserna genom att läsa dem i grupper. Syftet är att dela kunskap, min egen och andras. Att eleverna får förståelse om att de globala målen gäller oss alla. (bla citerat från resursen) Kommentar: En lite vag uppgiftsbeskrivning men den tillhörande filmen är bra
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
21. Maten vi äter
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Att få kännedom om olika matkulturer. Del 1: Visa bilderna ur Peter Menzels bok: Hungry planet. Skriv ut bilderna och låt dem sitta uppe på väggen under en period. Del 2: Dokumentera vad barnen diskuterar och observera deras funderingar medan de tittar på bilderna. Del 3: diskutera i smågrupper: Vilken bild liknar mest din mat hemma? Vilket land/mat lockar dig mest? (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant uppgift där man får insikt i vad människor i olika länder äter för något
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
22. Lätt svenska: Introduktion till globala målen
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Grundskolan. Tid: 60 min. Hur hänger de globala målen ihop med din vardag? Låt deltagarna fritt skriva ner i punktform vad de behöver, använder och saknar under ett dygn - från att de vaknar tills de går och lägger sig. Syftet är att ge deltagarna möjlighet att sätta sig in i hur de globala målen kan kopplas till den egna vardagen. Att ge förståelse för vad de globala målen går ut på och övning i att kommunicera dess innebörd. Att ge deltagarna en större begreppsapparat. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra ambition men ganska vag uppgiftsbeskrivning. Men titta under rubriken Användbara länkar och följ länken Gapminder-dollar street, och se hur familjer, rika som fattiga, lever
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
23. Lätt svenska: När jag var elva
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: la-gy. Tid: Ej specificerat. Film/bilder, samtal, gemensam tankekarta, skrivövning. Syftet är att belysa barns situation, olika förutsättningar och framtidsdrömmar globalt. Att minnas sin egen barndom. Att reflektera över vad barn i Sverige behöver idag. Att fundera över hur det är att vara förälder i Sverige (och andra delar av världen) idag (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra övning med utförliga instruktioner
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
24. Lätt svenska: Min första skola
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: la-gy. Tid: 80 minuter. Diskussions- och skrivövning. Att öka medvetenheten om betydelsen av god grundutbildning och reflektera över det. Reflektera över och samtala om den egna skolgången, hitta likheter och skillnader mellan egna och andras erfarenheter, utöka och bekräfta ordförrådet inom området utbildning, träna på att skriva i ordbehandlingsprogram med mera. (bla citerat från resursen) Kommentar: Bra övning eftersom skolan är en så stor del av ens liv
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
25. Berätta för alla
På FN's hemsida. Film. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Film 1.18 minut, diskussionsfrågor 15 minuter. Film om de globala målen. Kortfilm om de globala målen för hållbar utveckling med vår goodwill-ambassadör Carolina Kluft. Samt diskussionsfrågor för att diskutera de globala målen och hållbar utveckling i klassrummet. (bla citerat från resursen) Kommentar: Ett inspirerande videoklipp och bra efterföljande diskussionsfrågor
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida]
26. Att vara barn
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Belysa barns olika förutsättningar och framtidsdrömmar globalt. Använda olika material litteratur, film, bilder och vårdnadshavare för att synliggöra hur det är i andra länder/kulturer. Samtala om olikheter/likheter utifrån materialet. Sätta upp en världskarta och länka bilder på invånare, natur, bostäder etc till olika länder. Leka lekar från olika länder. (bla citerat från resursen) Kommentar: En ambitiös idé men som kräver ganska mycket material och förberedelser
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
27. Sveriges roll i världen - 99.85%
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Grundskolan och gymnasiet. Tid: 30 minuter. Skriv upp siffran 99,85 % på tavlan och låt eleverna gissa vad den står för.
Förklara sedan att det är så många i världen som inte bor i Sverige. Syftet är att reflektera över Sveriges roll i världen och hur vi är beroende av vår omvärld. (bla citerat från resursen) Kommentar: En kul inledning med att eleverna får gissa vad 99.85% är, men diskussionsfrågorna är lite otydliga
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
28. Samtalskarusell om de Globala målen
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Grundskolan, gymnasiet. Tid: 60+60 min. Se till att eleverna står i två cirklar, en yttre och en inre. De som har ett mål ska beskriva det för personen mitt emot. Ena cirkeln roterar så att de som har mål att beskriva får göra det igen för annan person. Syftet är att aktivt träna de fyra språkfärdigheterna: att tala, lyssna, skriva och läsa genom att lära sig om de Globala målen i en samtalskarusell. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra ide till att lära sig de 17 globala målen, men känns som det kan bli lite bökigt när eleverna ska rotera och skriva
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
29. Global snabbkoll
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Grundskola, gymnasiet. Tid: 60 minuter. Att använda hemsidor och verktyg som på olika sätt presenterar de Globala målen för hållbar utveckling. Arbeta i par. Gå in på samtliga adresser ovan och svara på frågor. Syftet är att få en kort introduktion till samtliga 17 Globala mål för hållbar utveckling. (bla citerat från resursen) Kommentar: En bra ambition, dock är hemsidorna rätt så omfattande
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
30. Hur bor man i olika länder
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Förskolan. Tid: Ej specificerat. Låta barnen få kunskap om andra kulturer, hur man bor och lever. Utgå ifrån de olika länder barnen kommer ifrån. Använd kartor, jordglob, titta på flaggor. Sök fram information om andra länder. Prata om matkultur från andra länder ? bjud in vårdnadshavare som kan laga mat. Diskussionsfrågor: Vad behövs i ett hem? Finns det toalett i alla hem? Hur sover man i de olika hemmen? (bla citerat från resursen) Kommentar: Lite vag uppgiftsbeskrivning, och var hittar man informationen?
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
31. Lätt svenska: Illustrera de globala målen
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Grundskolan. Tid: 80 min. Alla ritar fyra kvadrater och väljer fyra globala mål. Illustrera varje mål i en kvadrat. Använd gärna färgkritor. Alla visar sina bilder och berättar för klassen hur de tänkte när de ritade. Syftet är att presentera och introducera de globala målen. Genom att illustrera målen aktiveras den kreativa delen i hjärnan som underlättar och fördjupar förståelsen av målen och gör det lättare att komma ihåg dem (bla citerat från resursen) Kommentar: En intressant ambition att lära sig de 17 målen genom att använda hjärnans kreativa del, men undrar om det inte finns andra sätt att göra det på
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]
32. Lätt svenska: Prata om hälsa
På Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: gy. Tid: 80 minuter. Diskussionsuppgift, läs- och skrivövning. Kan kombineras med studiebesök om det finns möjlighet. Låt deltagarna samtala parvis eller i grupper kring frågorna: Vad betyder hälsa för dig? Vad betyder ohälsa för dig? Vad får dig att må bra? Vad får dig att må dåligt? (bla citerat från resursen) Kommentar: Verkar vara en bra övning men hittar inte materialet om hälsa
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]