LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
1. Allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhćllanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Lektionstema: Globalt allmänt
Introduktion till temat

Resurser under detta tema behandlar flera globala teman samtidigt, sćsom fattigdom, konlikter och mänskliga rättigheter, se t.ex. resursen "Globalbingo", se nedan.

Källor:

Resurser

1. Fyra hörn
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. VĂ€rderingsövning om hĂ„llbar utveckling och Fairtrade. Du stĂ€ller frĂ„gor till gruppen. Deltagarna fĂ„r tre givna svarsalternativ, som representeras av ett hörn i rummet. Det finns Ă€ven ett öppet hörn utan svarsalternativ. Deltagarna vĂ€ljer ett svar utifrĂ„n frĂ„gan du stĂ€ller och placerar sig i motsvarande hörn. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 58-59.)]

2. Heta stolen
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Snabb vĂ€rderingsövning pĂ„ temat hĂ„llbar utveckling. Du lĂ€ser upp ett pĂ„stĂ„ende, och de som inte hĂ„ller med sitter kvar medan de andra reser sig och byter plats. Bra övning för att introducera ett Ă€mne och för dig att kartlĂ€gga vĂ€deringar och kunskapsnivĂ„ i gruppen. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 60.)]

3. Göra en egen film
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Roligt sĂ€tt att arbeta och skapa engagemang. LĂ„t grupperna dra en lapp med ett tema – pĂ„ detta tema ska gruppen göra en film, men den slutliga filmen fĂ„r inte vara lĂ€ngre Ă€n 60 sekunder. Be grupperna att maila dig deras fĂ€rdiga filmer. Du kan sedan sammanstĂ€lla alla och ha filmvisning i klassrummet (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 69.)]

4. Teater
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Ett kreativt sĂ€tt att beröra Ă„sikter. LĂ„t mindre elevgrupper eller par förbereda en liten scen utifrĂ„n temat: en konflikt/olika Ă„sikter. Be elevgrupperna att spetsa till det ordentligt. Syftet Ă€r att ge eleverna möjlighet att pröva Ă„sikter och vĂ€rderingar i ett tillĂ„tande klimat. LĂ„t de grupper som vill visa sin scen inför helklass. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 70.)]

5. Forumteater
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Forumteater Ă€r en interaktiv teaterform med syfte att fĂ„ publiken engagerad i handlingen. HĂ€r har publiken möjlighet att vara med och pĂ„verka hĂ€ndelseförloppet och prova nya handlingar för att se hur situationen förĂ€ndras. Scenen spelas upp och vem som helst i publiken ropa "stopp" för att sedan gĂ„ upp och byta ut en skĂ„despelare och ta över dennes karaktĂ€r (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 71.)]

6. DraknÀstet
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Entrepenöriellt lĂ€rande i rolig förpackning. Det handlar om att lĂ„ta elever i smĂ„ grupper klĂ€cka bra idĂ©er och att presentera dessa pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt inför drakarna, juryn. Dessa drakar vĂ€ljer ut den bĂ€sta idĂ©n och som pris fĂ„r vinnande gruppen stöd för att genomföra just den idĂ©n (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 74.)]

7. VĂ€rldscafeet
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. Gör i ordning fyra stationer med stora blĂ€dderblockspapper och fĂ€rgpennor. Varje station utgör ett eget omrĂ„de: svenska konsumenter, svenskt nĂ€ringsliv, stat/landsting/kommun och svenskt civilsamhĂ€lle. Presentera för gruppen att ni ska arbeta med kampanj och att ni ska generera idĂ©er kring ett mĂ„l, exempelvis: "Hur gör vi största möjliga skillnad för odlare och anstĂ€llda i utvecklingslĂ€nder?" (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 75.)]

8. Globala hÄllbarhetsmÄlen - Agenda 2030
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. I september 2015 antog FN:s generalförsamling 17 globala mĂ„l för hĂ„llbar utveckling (Sustainable Development Goals) med syfte att till 2030 utrota den extrema fattigdom, minska ojĂ€mlikheter och orĂ€ttvisor samt att lösa klimatkrisen. Dela in klassen i Ă„tta grupper. Varje grupp fĂ„r tvĂ„ av mĂ„len tilldelade till sig och fĂ„r sedan uppgiften: Hur kan vi göra för att dessa mĂ„l ska uppnĂ„s? (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 76.)]

9. Morotsmobb och flash mob
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. En morotsmobb Ă€r en form av konsumentpĂ„verkan, en positiv och omvĂ€nd bojkott. Morotsmobben brukar syfta till att belöna och uppmĂ€rksamma företag som satsar pĂ„ ett socialt och miljömĂ€ssigt ansvarsfullt sortiment eller arbetssĂ€tt. Samla till exempel ihop en större grupp, och besök ett cafe och frĂ„ga efter FairtrademĂ€rkt te och sedan köper det. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 77.)]

10. Agenda 21
Fairtrade.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Gymnasiet. Tid: Ej specificerat. I Agenda 21 beskrivs hur arbetet med miljö, fattigdomsbekĂ€mpning och bristande demokrati skall utvecklas för en hĂ„llbar utveckling. Dela in klassen i mindre grupper. Skriv sedan upp tvĂ„ av utgĂ„ngspunkterna/mĂ„len pĂ„ tavlan. FrĂ„gan som grupperna har till uppgift att arbeta med Ă€r "Hur nĂ„r vi dessa tvĂ„ mĂ„l?" Grupperna fĂ„r olika roller, t.ex. energiexperter eller politiker. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Fairtrade.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Fairtrade.se's hemsida (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 81.)]

11. The danger of a single story
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 60 minuter. Be eleverna titta pĂ„ Chimamanda Adichies 17 minuter lĂ„nga TED-tal "The danger of a single story". Hon berĂ€ttar om faran med att ha en ensidig syn (a single story) pĂ„ t.ex. Afrika, vilka fördomar vi har om Afrika, att det enbart Ă€r fattigdom och svĂ€lt. LĂ„t eleverna sedan diskutera filmen efter vissa frĂ„gestĂ€llningar (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

12. Speed dating med "Blir vÀrlden bÀttre"
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 60 minuter. VĂ€lj ut nĂ„gra av tio frĂ„gestĂ€llningar och lĂ€gg varje frĂ„ga pĂ„ varsitt bord. Dela sedan in eleverna i grupper, en grupp per bord. Gruppen fĂ„r 5-10 minuter (speed dating) att diskutera varje frĂ„ga. Sedan roterar man och byter bord. Syftet Ă€r att diskutera komplexa globala frĂ„gor i grupp och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt pröva sina kunskaper och reflektera över sina vĂ€rderingar. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

13. Ta en lott!
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 1-2 tim. Eleverna fĂ„r anvĂ€nda RĂ€dda barnens hemsida livslotteriet.se för att se vilket land de skulle födas i. De ska sedan skriva en A4-sida om hur deras liv skulle se ut i detta land. Syftet Ă€r att öka deras förstĂ„else och empati för hur deras liv skulle kunna ha blivit om de hade blivit född i ett annat land. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

14. NĂ€r jag var 11
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Filmen ca 1,5 timme, eller korta trailern. Uppföljning 1-2 timmar. Se filmen "I am eleven" i sin helhet eller som trailer. I filmen berĂ€ttar ett antal barn frĂ„n hela vĂ€rlden om familj, vĂ€nner, skola, drömmar och tankar om framtiden. Efter filmen fĂ„r gruppen samtala utifrĂ„n frĂ„gor, samt skriva om hur det var nĂ€r de sjĂ€lva var 11 Ă„r. Syftet Ă€r att belysa barns situation, olika förutsĂ€ttningar och framtidsdrömmar globalt. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

15. Vad Àr hem för dig?
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: ca 1 timme. Skriv ordet "HEM" pĂ„ tavlan och lĂ„t eleverna fĂ„ associera fritt. Titta sedan pĂ„ filmen "Home". Eleverna fĂ„r sedan i uppgift att skriva en text med rubriken "Hem för mig". Avsluta med frĂ„gan: Vilket hem skulle du önska att ditt framtida barn fick? Syftet Ă€r att lĂ„ta eleverna reflektera över ett grundlĂ€ggande mĂ€nskligt behov, att ha ett hem. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

16. Att dela mitt mÄl
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 60+60 min. Skrivuppgift. Visa och berĂ€tta om de 17 globala mĂ„len. Eleverna skriver sedan berĂ€ttelser utifrĂ„n egna erfarenheter relaterade till ett av de 17 globala mĂ„len. Avslutningsvis ska eleverna dela berĂ€ttelserna genom att lĂ€sa dem i grupper. Syftet Ă€r att dela kunskap, min egen och andras. Att eleverna fĂ„r förstĂ„else om att de globala mĂ„len gĂ€ller oss alla. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

17. MÄlen i sprÄket - en samtalskarusell om de Globala mÄlen
Globalamalen.se's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 60+60 min. Se till att eleverna stĂ„r i tvĂ„ cirklar, en yttre och en inre. De som har ett mĂ„l ska beskriva det för personen mitt emot. Ena cirkeln roterar sĂ„ att de som har mĂ„l att beskriva fĂ„r göra det igen för annan person. Syftet Ă€r att aktivt trĂ€na de fyra sprĂ„kfĂ€rdigheterna: att tala, lyssna, skriva och lĂ€sa genom att lĂ€ra sig om de Globala mĂ„len i en samtalskarusell. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Globalamalen.se's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Globalamalen.se's hemsida]

18. Heta stolen
Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 10-20 minuter. Placera stolar i en ring. Du lĂ€ser upp ett pĂ„stĂ„ende. De som hĂ„ller med reser sig upp och byter plats. De som inte hĂ„ller med sitter kvar. Syftet Ă€r att alla ska ta stĂ€llning och argumentera, samt att alla fĂ„r prata och bli lyssnade pĂ„. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 5)]

19. Fyra hörn
Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 10-20 minuter. Dela in rummet i fyra hörn som representerar fyra olika svar. Du lĂ€ser ett pĂ„stĂ„ende och eleverna vĂ€ljer ett svar och stĂ€ller sig i det hörn som motsvarar svarsalternativet. Syftet Ă€r att alla ska ta stĂ€llning och argumentera, samt att alla fĂ„r prata och bli lyssnade pĂ„. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 6)]

20. Globalbingo
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Spela globalbingo i klassen. Ge en bingobricka till varje deltagare och lĂ„t dem mingla med varandra. SĂ„ fort de hittar nĂ„gon som stĂ€mmer med ett pĂ„stĂ„ende ska de skriva dennes namn i rutan. Den person som först fyllt tvĂ„ rader ropar "bingo" och har vunnit (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 2)]

21. OrÀttvisefotboll
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. OrĂ€ttvisefotbollsturnering – alla lag har olika förutsĂ€ttningar: olika antal spelare och olika stora mĂ„l t ex. EfterĂ„t kan man ha en diskussion kring sambandet mellan resursfördelning och konflikter, varför konflikter uppstĂ„r och hur vi agerar i konfliktsituationer. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 3)]

22. Vernissage för alla elevers familjer med elevers bilder och musik
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Bjud in till vernissage dĂ€r elevernas bilder som inspirerats av berĂ€ttelser om eller frĂ„n andra lĂ€nder, visas. Komplettera med en musikutstĂ€llning dĂ€r olika musikstilars ursprung visas. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 4)]

23. Beskriv vÀrlden med hjÀlp av ett snöre
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. AnvĂ€nd ett rep/snöre som Ă€r sju meter lĂ„ngt. Det sju meter lĂ„nga snöret ska symbolisera vĂ€rldens befolkning. Hur stor del av snöret utgör Sverige, Kina, de som lever i absolut fattigdom. AnvĂ€nd den statistik som du tycker passar, tex tillgĂ„ng till rent vatten, analfabeter i vĂ€rlden, antal döda i hiv/aids sedan 1990. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 5)]

24. Fyra hörn - vÀrderingsövning
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Globalt allmänt. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. Skapa en fri fyrkantig yta i större delen klassrummet. StĂ€ll dig pĂ„ en stol i mitten. Samla alla elever stĂ„ende runt dig. StĂ€ll olika frĂ„gor till eleverna och ge dem fyra svarsalternativ. Varje elev fĂ„r bara vĂ€lja ett av alternativen och visar vilket svar de valt genom att gĂ„ och stĂ€lla sig i det hörn som motsvarar deras val (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 7)]

Andra sajter: