LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
9. Demokrati
Natur och miljö
Globalt övrigt
Lektionstema: Demokrati
Introduktion till temat

Demokrati handlar om att det är folket som ska bestämma hur samhället ska fungera. Ordet demokrati kommer från grekiskan och betyder just demo=folk och krati=styre. Som motsats till demokrati brukar man tänka på diktatur, dvs att en enväldig person eller grupp besitter all makt, t.ex. som dåtidens kungadömen, men även t.ex. kommunismen i dagens Kina. Det har blivit bättre med åren men fortfarande finns flera odemokratiska stater. Det finns olika former av demokratier. I Sverige har vi representativ demokrati, dvs att folket väljer ut en grupp som ska representera folket. En annan form är direktdemokrati, dvs att hela folket är med och bestämmer i alla beslut. Detta gäller i några kantoner (regioner) i Schweiz, men även i Sverige i olika föreningar. Det finns en del kritik mot demokrati, t.ex. att majoriteten skulle kunna förtrycka minoriteten. Därför lyder majoriteten under de mänskliga rättigheterna. En annan kritik är att beslut kan bli långsamma om alla måste vara med och besluta.[1]

Källor:
1. Hemsida, Demokrati. Wikipedia

Resurser

1. Att bygga en stad
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: 8-10 Ã¥r. Tid: FrÃ¥n 1-3 timmar. I den här övningen fÃ¥r deltagarna pÃ¥ ett kreativt sätt skapa en stad och nÃ¥gra av dess invÃ¥nare. Förbered en bottenplatta av exempelvis en spÃ¥nskiva till varje grupp. Ta fram diverse pysselmaterial. Genom att arbeta i grupp tränar de samarbete och att lyssna pÃ¥ varandra, viktiga ingredienser i en demokrati. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

2. Bilda grupper
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: 16 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 20-30 minuter. Sätt en post-it lapp (eller liknande färgad papperslapp) i pannan pÃ¥ varje deltagare. Var noga sÃ¥ att de inte ser vilken färg lappen har. Deltagarnas uppgift är sedan att bilda grupper. Den här övningen kan användas som en inledning till andra övningar eller samtal kring fördomar, demokrati och vad som avgör vem som fÃ¥r vara med och inte (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

3. Flytta stolar
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: 12 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 15-20 minuter. Dela in gruppen i mindre grupper, utan att berätta det för deltagarna. Dela ut olika instruktioner till varje smÃ¥grupp, en lapp per person. PÃ¥ lapparna finns instruktioner för hur stolarna i rummet ska placeras t.ex. pÃ¥ linje eller i cirkel. Deltagarnas uppgift är att följa instruktionen pÃ¥ sin lapp, oavsett vad övriga deltagare gör. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

4. Folkomröstningen
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: 12 Ã¥r. Tid: 40 minuter - 1 timme. I den här övningen fÃ¥r deltagarna prova pÃ¥ hur det är att arrangera och delta i en folkomröstning. Deltagarna ska tillsammans bestämma vilken saft de vill dricka, röd eller gul. Efter att resultatet har lästs upp fÃ¥r alla deltagare ett glas med den "vinnande" saften (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

5. Fyra hörn
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: 12 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. Övningen gÃ¥r ut pÃ¥ att du som ledare läser upp ett pÃ¥stÃ¥ende om demokrati och ger fyra förslag pÃ¥ svar, ett för varje hörn i rummet. Deltagarna fÃ¥r antingen välja nÃ¥got av de tre färdiga förslagen eller det öppna hörnet och formulera ett eget alternativ. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

6. Heta stolen
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. I den här övningen fÃ¥r deltagarna markera sina Ã¥sikter genom att antingen byta plats med andra (om man hÃ¥ller med) eller sitta kvar pÃ¥ sin stol (om man inte hÃ¥ller med). (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

7. Konsensus
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: 16 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 45 minuter och uppÃ¥t. Konsensus kan kortfattat beskrivas som en process där en lösning tas fram som stämmer överens med samtliga deltagares primära mÃ¥l... Uppgiften gÃ¥r ut pÃ¥ att hitta en gemensam lösning pÃ¥ ett problem eller en frÃ¥ga. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

8. Oavslutade meningar
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. I den här övningen fÃ¥r deltagarna själva formulera vad de tycker om olika frÃ¥gor genom att avsluta meningar. Placera stolarna i en ring pÃ¥ golvet. En oavslutad mening läses upp i taget. Sedan gÃ¥r ordet runt till alla i gruppen, en i taget. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

9. Termometern
Diakonia's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: 14 Ã¥r och uppÃ¥t. Tid: 10-20 minuter. I den här värderingsövningen fÃ¥r deltagarna ta ställning till ett pÃ¥stÃ¥ende genom att placera sig längs en imaginär linje pÃ¥ golvet. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Diakonia's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Diakonia's hemsida]

10. Demokrati
Sida/Zenit's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: 15-30 minuter. Är det alltid demokratiskt när majoriteten bestämmer? GÃ¥r det att bestämma pÃ¥ ett annat sätt än att rösta? I denna övning fÃ¥r eleverna prova akvariemodellen: De sätter sig pÃ¥ stolar eller pÃ¥ golvet i en liten ring. De andra sitter i en större ring runt om. Enbart de i den inre ringen fÃ¥r tala. Syftet är att fördjupa bilden av demokrati och beslutsfattande. (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på Sida/Zenit's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på Sida/Zenit's hemsida (sid 10)]

11. Demokratiövning
FN's hemsida. Praktisk övning. Tema: Demokrati. Målgrupp: Ej specificerat. Tid: Ej specificerat. LÃ¥t deltagarna skriva ner tre saker som är viktigast för dem i livet, stort eller smÃ¥tt. Para sedan ihop deltagarna tvÃ¥ och tvÃ¥ och lÃ¥t dem diskutera sig fram till tre saker som de gemensamt tycker är viktigast, utav de sex alternativ som nu finns. Sedan paras dessa grupper ihop, osv, tills hela klassen kommit pÃ¥ tre saker. Diskutera sedan de konflikter som uppstod (bla citerat från resursen)
[Klicka här för att visa kort åtkomstbeskrivning till resurs på FN's hemsida]
[Klicka här för att gå direkt till resursen på FN's hemsida (sid 6)]

Andra sajter: