LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Resurs: Världshandelns tidslinje

Skapad av: Fairtrade.se

Beskrivning: Här arbetar eleverna i grupp och gör en tidslinje utifrån begrepp som de studerar och jämför. Övningen är relativt tidskrävande och genomförs med fördel under ett par lektionstillfällen. Med hjälp av t.ex. läroböcker i historia ska eleverna undersöka begreppen "frihandel", "kolonialism" och "protektionism". Syftet är att öka förståelsen för centrala historiska begrepp och hur dessa påverkat världen idag.

Åtkomst:

  1. Gå in på Fairtrade's hemsida: www.fairtrade.se.
  2. Klicka på "Engagera mig" uppe i menyn.
  3. Klicka på "Fairtrade för skolan" i undermenyn.
  4. Scrolla ned och klicka på "Klicka här för att beställa/ladda ner Fairtrades kostnadsfria skolmaterial".
  5. Klicka på "Gymnasiet: Köper du det här?".
  6. Klicka på "Gymnasiet: Köper du det här".
  7. Scrolla ned till sid 80.

Direktlänk till resursen på Fairtrade.se's hemsida:
http://butik.fairtrade.se/skol-material/gymnasiet-... (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 80.)

Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt

Typ: Praktisk övning

Målgrupp: Gymnasiet

Tid: Ej specificerat

Material: Relevanta läroböcker i ämnet historia, färgpennor och blädderblock, gärna också blindkartor för att illustrera var någonstans det fanns handelsförbindelser och vilka länder som var koloniserade respektive kolonisatörer.

Andra sajter: