LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Resurs: Debatt

Skapad av: Fairtrade.se

Beskrivning: Dela upp gruppen i två eller flera grupper med varsin ståndpunkt - för barnarbete eller mot barnarbete. Ställ frågan till grupperna: Ni är lagstiftare i ett land. Som lagstiftare, hur tänker ni kring barnarbete i landet? Vad har ni för argument för det? Varje grupp utser ett språkrör som redogör för klassen om sina argument

Åtkomst:

  1. Gå in på Fairtrade's hemsida: www.fairtrade.se.
  2. Klicka på "Engagera mig" uppe i menyn.
  3. Klicka på "Fairtrade för skolan" i undermenyn.
  4. Scrolla ned och klicka på "Klicka här för att beställa/ladda ner Fairtrades kostnadsfria skolmaterial".
  5. Klicka på "Grundskolans åk 7-9: Spela roll?
  6. Klicka på "SPELA ROLL?".
  7. Scrolla ned till sid 28.

Direktlänk till resursen på Fairtrade.se's hemsida:
http://butik.fairtrade.se/skol-material/grundskola... (Klicka sedan på "SPELA ROLL?" och scrolla ned till sid 28.)

Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt

Typ: Praktisk övning

Målgrupp: Grundskolans Ã¥k 7-9

Tid: 40-60 minuter

Material: Papper för eleverna att skriva ned argumenten på

Andra sajter: