LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Resurs: Banana split-spelet

Skapad av: Fairtrade.se

Beskrivning: Vem får vad när vi köper bananer? Hur kommer det sig att de som odlar denna extremt populära frukt själva inte är rika? Eleverna bildar fem grupper och varje grupp representerar en roll: bananodlaren, plantageägaren, rederiet, importören och butikskedjan. Eleverna får förhandla om hur stor del av bananens pris de ska ha. Presentera slutligen "de riktiga svaren" för eleverna.

Åtkomst:

  1. Gå in på Fairtrade's hemsida: www.fairtrade.se.
  2. Klicka på "Engagera mig" uppe i menyn.
  3. Klicka på "Fairtrade för skolan" i undermenyn.
  4. Scrolla ned och klicka på "Klicka här för att beställa/ladda ner Fairtrades kostnadsfria skolmaterial".
  5. Klicka på "Gymnasiet: Köper du det här?".
  6. Klicka på "Gymnasiet: Köper du det här".
  7. Scrolla ned till sid 40-44.

Direktlänk till resursen på Fairtrade.se's hemsida:
http://butik.fairtrade.se/skol-material/gymnasiet-... (Klicka sedan på "Gymnasiet: Köper du det här". Scrolla ned till sid 40-44.)

Tema: Handel/arbetsförhållanden allmänt

Typ: Praktisk övning

Målgrupp: Gymnasiet

Tid: Ej specificerat

Material: Uppkopierade rollkort

Andra sajter: