LEKTIONSTEMAN:
Globalt allmänt
Fattigdom/utveckling
Mänskliga rättigheter
Handel/arbetsförhållanden
Internationellt/politik
Natur och miljö
Globalt övrigt
Resurs: Vem får passera gränsen?

Skapad av: Amnesty

Beskrivning: Eleverna blir indelade i två länder. Det ena är en välmående demokrati. Det andra är en fattig diktatur. De får - utifrån sina rådande positioner - bestämma vilka som ska få passera gränsen mellan länderna. Men därefter får de byta plats. Håller argumenten då?

Åtkomst:

  1. Gå in på Amnestys hemsida: www.amnesty.se.
  2. Klicka på "För lärare" uppe i menyn.
  3. Klicka på "Lektioner" uppe i menyn.
  4. Klicka på området "Fördjupning flyktingar och migration".
  5. Klicka på rutan med rubriken "Vem fÃ¥r passera gränsen?".

Direktlänk till resursen på Amnesty's hemsida:
http://skola.amnesty.se/lektioner/flyktingar-och-m...

Tema: Migration

Typ: Praktisk övning

Målgrupp: SH 2, HI 2, SV 2

Tid: 45-60 min

Material: Pennor och papper, samt ev. ett snöre som gräns mellan grupperna

Andra sajter: